Τον προβληματισμό του για το μέλλον της ναυτιλίας και της μορφής που θα έχουν τα πλοία στο μέλλον εκφράζει ο υποναύαρχος ε.α. του Λιμενικού Σώματος Παναγιώτης Κοσμάτος γνωστός στους κύκλους της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς την έχει υπηρετήσει επί μισό αιώνα.
«Με λύπη διαπιστώνω ότι η σύγχρονη ναυτική τεχνολογία προσπαθεί να αλλάξει τη μορφή των εμπορικών πλοίων από αυτήν που εμείς οι παλαιότεροι, αλλά και όλες οι προηγούμενες γενιές, γνωρίζαμε. Εσπευσμένα, μάλιστα, ακόμη και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός-ΙΜΟ επιχείρησε να δώσει ορισμούς για τα αυτόνομα πλοία, ενώ οι νομικοί επιχειρηματολογούν αν ένα μη επανδρωμένο πλοίο θα πρέπει να λογίζεται ως πλοίο και αν οι εξ αποστάσεως χειριστές των μη επανδρωμένων πλοίων θα πρέπει να θεωρούνται ναυτικοί» είναι τα πρώτα του λόγια:
«Αυτό θυμίζει τη διαμάχη των πιστών επί Βυζαντίου για τον προσδιορισμό του γένους των Αγγέλων. Κατά γενική παραδοχή, το πλοίο θεωρείται ως ένας ζωντανός οργανισμός και μάλιστα θηλυκού γένους, πράγμα που κανένας δεν αμφισβητεί. Ο οργανισμός όμως αυτός θεωρείται ζωντανός όταν αιματοδοτείται από τις ανθρώπινες ψυχές που το επανδρώνουν. Όταν πάψουν να το αιματοδοτούν, τότε μετατρέπεται σε ένα πλωτό κατασκεύασμα ή έστω ως οιονεί πλοίο, όπως θα υποστηρίξουν οι νομικοί, και δεν θα έχει καμία σχέση με το πλοίο που εμείς γνωρίζουμε από το πρώτο ταξίδι που επιχείρησε ο άνθρωπος στη θάλασσα» και συνεχίζει:
«Πολλοί ίσως νομίζουν ότι μπορεί να γίνει με τα πλοία ό,τι γίνεται και με τα μη επανδρωμένα τρένα. Αυτό όμως που τους διαφεύγει είναι ότι τα τρένα κινούνται πάντα σε ράγες, ενώ τα πλοία έχουν να αντιμετωπίσουν ρεύματα, θυελλώδεις ανέμους και καταιγίδες.
Αλήθεια, διερωτώμαι: αν ένα μη επανδρωμένο πλοίο παραμείνει για οποιαδήποτε αιτία ακυβέρνητο στο ανοιχτό πέλαγος, αυτός που θα προστρέξει θα διαπράξει ναυαγιαιρεσία ή κατάληψη αδέσποτου ναυπηγήματος;»
Εξομολογείται: «Φοβούμαι ότι με την καλπάζουσα ταχύτητα της τεχνολογίας, θα φτάσουμε στο σημείο καταργήσεως των πλοίων προκειμένου να αντικατασταθούν με πυραύλους μεταφοράς φορτίων: Πυραύλους μεταφοράς χύδην φορτίων, υγρών καυσίμων, υγροποιημένου αερίου κ.λπ. Οι νομικοί βέβαια δεν θα παραμείνουν άπραγοι, διότι θα χρειαστεί να προσαρμοστεί το ναυτικό δίκαιο, να κριθεί ο βαθμός εφαρμογής των συμβάσεων SOLAS, MARPOL, STCW και άλλων, η χωροταξία των λιμένων θα πρέπει να αλλάξει και ο Θεός να μας προφυλάξει αν παραστρατήσει κανένας πύραυλος. Οι κανόνες για την ασφάλιση των πλοίων θα πρέπει να αλλάξουν, όπως και η δομή των ναυτιλιακών γραφείων».
Και καταλήγει λέγοντας: «Όλη αυτή η κοσμογονία θα συντελεστεί προκειμένου τα πλοία να ταξιδεύουν χωρίς ναυτικούς, αυτούς δηλαδή που συνετέλεσαν στη δημιουργία της σύγχρονης ναυτιλίας, και με το στίγμα ότι η απομάκρυνσή τους είναι απαραίτητη για την περαιτέρω πρόοδο της ναυτιλίας και η ναυτική τους εμπειρία δεν είναι πλέον απαραίτητη στη νέα εποχή.
Ελπίζω να επικρατήσει σύνεση και η μορφή του πλοίου να μην αλλοιωθεί επί των ημερών μας».
Ο Παναγιώτης Κοσμάτος υπηρέτησε τη ναυτιλία, τα πρώτα 30 χρόνια στον δημόσιο τομέα και τα άλλα 16 στον ιδιωτικό. Η τεράστια τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 τον ενέταξαν στο libro d’ oro των Ελλήνων που πρωτοστάτησαν στο ευαίσθητο αυτό θέμα. Το 1982 έγινε ο πρώτος διευθυντής της νεοσύστατης Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA).
Διαβάστε ακόμη
Αιτήματα παράτασης της ρύθμισης χρεών στους δήμους εξετάζει η κυβέρνηση
Γιώργος Στάσσης στο newmoney: Τι φέρνουν στη ΔΕΗ οι πρώτες συνέργειες με την Κωτσόβολος
Επενδυτικό προσκλητήριο από την Κριστίν Λαγκάρντ – Πώς θα ανταποκριθούν οι ελληνικές τράπεζες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα