Η αγορά δεξαμενόπλοιων το 2024 επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, επιτυγχάνοντας διατηρήσιμη κερδοφορία εν μέσω σημαντικής μεταβλητότητας της αγοράς σε διάφορα τμήματα πλοίων.

Η ακόλουθη αναδρομική ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers εμβαθύνει στη δυναμική της αγοράς του έτους, αντλώντας πληροφορίες από τα στοιχεία χρονοναυλώσεων -TCE του Baltic Exchange.

“Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, είδαμε τα μεγαλύτερα πλοία να σημειώνουν μέγιστα κέρδη στις αρχές του έτους. Τα VLCC που ξεκίνησαν δυναμικά το 2024, έφτασαν στο ζενίθ τους στις 16 Φεβρουαρίου με τιμή TCE 65.537 $/ημέρα. Ωστόσο, ο κλάδος έκτοτε παρουσίασε σταδιακή πτώση και σήμερα (18 Δεκεμβρίου) βρίσκεται στα 24.357 δολάρια/ημέρα – σηματοδοτώντας τόσο μείωση 19% από την αρχή του έτους όσο και το χαμηλότερο σημείο του κλάδου το 2024” αναφέρουν οι αναλυτές:

“ Τα δεξαμενόπλοια Suezmax ακολούθησαν παρόμοιο μοτίβο, φθάνοντας στην κορύφωσή τους ακόμη νωρίτερα από τα VLCC, με τις τιμές TCE να φτάνουν τα $67.219/ημέρα στις 17 Ιαν. Το τμήμα αντιμετώπισε τη δύσκολη περίοδό του τον Σεπτέμβριο, αγγίζοντας το χαμηλό των $22.224/ημέρα στις 6 Σεπτεμβρίου” και συνεχίζουν:

“Ωστόσο, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, οι τιμές ανέκαμψαν έκτοτε και σήμερα βρίσκονται στα 28.289 δολάρια/ημέρα – ενώ αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 44% από την αρχή του έτους, είναι ιδιαίτερα 27% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους.

Το τμήμα των Aframax έχει επιδείξει ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα δυναμική. Αφού έφθασε σε ένα εντυπωσιακό μέγιστο των $79.979/ημέρα στις 16 Ιανουαρίου, οι τιμές παρουσίασαν σημαντική διόρθωση, φτάνοντας στο κατώτατο σημείο των $19.954/ημέρα στις 25 Σεπτεμβρίου.

Ωστόσο, το τμήμα έχει παρουσιάσει ισχυρή ανάκαμψη, με τις τρέχουσες τιμές στα $36.160/ημέρα – αν και αυτό είναι 22% χαμηλότερο από την αρχή του έτους, αντιπροσωπεύει μια εντυπωσιακή αύξηση 81% από το χαμηλότερο σημείο του έτους.

Η αγορά των δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν «βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» έλεγε μια διπλή ιστορία.

“Το τμήμα έφτασε στο μέγιστο των 53.372 δολαρίων/ημέρα στις 31 Μαΐου και, παρά το χαμηλό των 15.694 δολαρίων/ημέρα στις 30 Σεπτεμβρίου, ανέκαμψε εντυπωσιακά σε επίπεδα 138% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους” σχολιάζουν οι αναλυτές:

“Αντίθετα, η αγορά MR του Ειρηνικού αντιμετώπισε περισσότερες προκλήσεις. Οι τρέχουσες τιμές των $16.415/ημέρα αντιπροσωπεύουν μείωση 42% από την αρχή του έτους. Ενώ ο τομέας γνώρισε εντυπωσιακά ύψη των $59.894/ημέρα στις 31 Ιανουαρίου, στη συνέχεια γνώρισε σημαντική πτώση, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο των $11.218/ημέρα στις 5 Νοεμβρίου. Οι τρέχουσες τιμές, αν και 46% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους, αντικατοπτρίζουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στην περιοχή αυτή.

Αυτές οι διαφορετικές επιδόσεις μεταξύ των τμημάτων και των περιφερειών υπογραμμίζουν την πολύπλοκη δυναμική που διαδραματίζεται στην αγορά δεξαμενόπλοιων καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, με κάθε τμήμα να ανταποκρίνεται διαφορετικά στις δυνάμεις της αγοράς, διατηρώντας παράλληλα τα συνολικά κερδοφόρα επίπεδα”.

Τα πλοία MR2 αποτέλεσαν τον κύριο μοχλό της δραστηριότητας αγοραπωλησιών των δεξαμενόπλοιων, τα οποία ευθύνονται για σχεδόν περισσότερο από το ένα τρίτο του συνόλου των πωλήσεων. Το τμήμα Aframax/LR2 έρχεται δεύτερο, με 61 πωλήσεις, εκ των οποίων οι 33 ήταν δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων. Η αυξανόμενη προτίμηση για καθαρές επιλογές εμπορίας έχει ενισχύσει σημαντικά τη ζήτηση για πλοία MR2/LR2. Η ευελιξία τους στη διαχείριση τόσο καθαρών όσο και βρώμικων φορτίων τα καθιστά ελκυστικά σε ένα ευρύ φάσμα ναυλωτών και εμπόρων.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2024, τοποθετήθηκαν 562 παραγγελίες νέων πλοίων.

“Ωστόσο, μόνο το 7% αυτών των παραγγελιών υπογράφηκε στο 4ο τρίμηνο μέχρι στιγμής. Το 2ο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε ο υψηλότερος αριθμός παραγγελιών νεότευκτων πλοίων για το έτος, με 259 παραγγελίες” αναφέρουν οι αναλυτές:

“Ωστόσο, από το 3ο τρίμηνο παρατηρούμε μείωση του αριθμού των παραγγελιών. Ένας λόγος που μπορεί να εξηγήσει τη μείωση της δραστηριότητας των νεότευκτων πλοίων είναι η διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων στα ναυπηγεία και τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των υπό κατασκευή πλοίων. Περίπου το 13% των 562 δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν το 2024 έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα”.

Διαβάστε ακόμη 

ΕΝΦΙΑ: Όλα νωρίτερα για διπλάσια έκπτωση και περισσότερες δόσεις

Ερευνα: Τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια μικροπλαστικά

6+1 εύκολα βήματα για να βάλετε σε τάξη τα οικονομικά σας το 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα