Το 2024 υπήρξε ένα δύσκολο έτος για την αγορά LNG, με τους ιδιοκτήτες πλοίων να αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις λόγω της υπερπροσφοράς στόλου και της περιορισμένης ζήτησης. Η πτώση στις τιμές spot και οι υψηλές παραδόσεις νέων πλοίων καθόρισαν το έτος, ενώ η Ευρώπη είδε τη μερίδα της στις παγκόσμιες εισαγωγές LNG να μειώνεται. Αντίθετα, η Κίνα και η Ινδία παρουσίασαν αύξηση στις εισαγωγές τους, ενισχύοντας τη ζήτηση. Παρά τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις, οι παραγγελίες νέων πλοίων και οι προσδοκίες για ανάκαμψη το 2026 προσφέρουν ελπίδα για το μέλλον της αγοράς.

«Οι τιμές spot για όλα τα μεγέθη πλοίων LNG παρουσίασαν πρωτοφανείς μειώσεις, με τις πιο έντονες να αφορούν τα παλαιότερα πλοία με ατμοστρόβιλους, τα οποία κατέγραψαν μέσο όρο $24,648/ημέρα, σημειώνοντας πτώση 58,44% σε σύγκριση με το 2023 και 64,65% κάτω από τα επίπεδα του 2022. Αντίστοιχα, τα πλοία DFDE κατέγραψαν μέσο όρο $40,203/ημέρα, μειωμένα κατά 58,29% σε σχέση με το 2023 και 69,80% κάτω από το 2022, ενώ τα σύγχρονα πλοία 2-χτύπου είχαν μέσο όρο $51.917/ημέρα, μείωση 58,15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 69,18% κάτω από τα επίπεδα του 2022» επισημαίνουν  οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking.

Όπως επισημαίνουν «αιτία αυτής της πτώσης ήταν τα υψηλά αποθέματα αερίου στην Ευρώπη, ο ήπιος καιρός στην Ασία και οι περιορισμένες διαφορές τιμών μεταξύ βασικών αγορών. Ως αποτέλεσμα, οι όγκοι εμπορίου LNG αυξήθηκαν οριακά κατά 1,3%, ασκώντας πίεση στη ζήτηση, ενώ η αγορά επιβαρύνθηκε περαιτέρω από την παράδοση 67 νέων πλοίων το 2024, αριθμός ρεκόρ από το 2021, όταν παραδόθηκαν 66 πλοία.

Η Κίνα και η Ινδία ξεχώρισαν ως θετικές εξαιρέσεις, με τις εισαγωγές τους να αυξάνονται κατά 5,5% και 13,44%, αντίστοιχα. Η Κίνα εισήγαγε 63,66 εκατομμύρια τόνους LNG, εδραιώνοντας τη θέση της ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, ενώ η Ινδία εισήγαγε 22,11 εκατομμύρια τόνους. Αντίθετα, η Ευρώπη είδε τη μερίδα της στις παγκόσμιες εισαγωγές να μειώνεται από το 28% το 2023 στο 22% το 2024».

Η πίεση στην αγορά οδήγησε σε αύξηση της διάλυσης  πλοίων, με 8 LNG carriers να καταστρέφονται το 2024, σημειώνοντας αύξηση 84% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η αυξημένη καταστροφή των παλαιών πλοίων έγινε αναγκαία λόγω των υψηλών καυσίμων, των χαμηλών αποδόσεων και των νέων κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων.

Ναυπηγήσεις

Στο μέτωπο των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες  παρέμειναν αισιόδοξοι για το μέλλον της αγοράς LNG, με το βιβλίο παραγγελιών να φτάνει το 54% της χωρητικότητας του στόλου, μετά την παραγγελία 93 νέων πλοίων, τον δεύτερο μεγαλύτερο αριθμό μετά το 2022, όταν παραγγέλθηκαν 183 πλοία. Παράλληλα, η αγορά δεύτερου χεριού παρέμεινε ενεργή, με 16 πλοία να αλλάζουν χέρια, ελαφρώς λιγότερα από τα 22 πλοία του 2023.

Οιο αναλυτές επισημαίνουν: «Αν και οι αξίες των πλοίων μειώθηκαν, οι νέες παραγγελίες και η σταθερή ζήτηση βοήθησαν να διατηρηθούν σταθερές οι τιμές των νέων πλοίων. Το 2025 αναμένεται να συνεχιστεί η πίεση λόγω της υπερπροσφοράς, με 95 νέα πλοία να εντάσσονται στον στόλο, οδηγώντας σε αύξηση της χωρητικότητας κατά 11%, ενώ οι όγκοι εμπορίου προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5,1%. Ωστόσο, η Κίνα και η Ινδία παραμένουν οι βασικοί παράγοντες για την αύξηση της ζήτησης LNG, με την Κίνα να στηρίζεται στις ενεργειακές της πολιτικές και την Ινδία στην αυξανόμενη εξάρτησή της από το LNG».

Για το 2026 προβλέπουν:  «Το 2026 αναμένεται σημαντική ανάκαμψη στην αγορά, καθώς οι όγκοι εμπορίου προβλέπεται να αυξηθούν κατά 12,4%, υποβοηθούμενοι από νέα έργα υγροποίησης συνολικής δυναμικότητας 57 εκατομμυρίων τόνων ετησίως, με κύρια συνεισφορά από το North Field Expansion της QatarEnergy (32 εκατ. τόνους), έργα στον αμερικανικό Κόλπο (5-8 εκατ. τόνους) και έργα στην Αφρική και Αυστραλία (3-5 εκατ. τόνους).

Διαβάστε ακόμη

Capital Economics: O Tραμπ κατεβάζει τον πήχη για τις αναδυόμενες αγορές το 2025 (γραφήματα)

Chios Climate Chance: «Αντικρουόμενα στοιχεία μεταξύ των επιστημόνων για  το αν συμβαίνει ή όχι η κλιματική αλλαγή»

ΑΣΕΠ: 2.217 μόνιμες προσλήψεις για προσωπικό σε φορείς του Δημοσίου σε όλη την Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα