Οι ναύλοι στην spot αγορά για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου- LNG Carriers έχουν φτάσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, συνεχίζοντας την καθοδική πορεία από το ήδη απογοητευτικό τέταρτο τρίμηνο του 2024 στο πρώτο τρίμηνο του 2025. Όμως υπάρχει και πιο κάτω αφού η ναυλαγορά δεν έχει φτάσει στον πάτο του βαρελιού όπως εκτιμούν οι ειδικοί. Όπως εκτιμούν οι ναύλοι για τις ναυλώσεις σποτ έχουν καταρρεύσει λόγω περιορισμένων αιτημάτων και υπερπροσφοράς πλοίων. Για κάθε αίτημα μεταφοράς φορτίου, υπάρχουν πολλοί ανταγωνιστές που προσφέρουν πλοίο τους, κτυπώντας τις τιμές προς τα κάτω.
Το 2024 παραδόθηκαν 61 νέα πλοία LNG, και αναμένονται 98 παραδόσεις φέτος. Η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο φτάνει το 50%. Τα πλοία LNG παραγγέλλονται κυρίως για να υποστηρίξουν νέα έργα υγροποίησης, αλλά οι καθυστερήσεις στην εκκίνηση των έργων έχουν οδηγήσει αυτά τα πλοία στην αγορά spot. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), η παγκόσμια προσφορά LNG αυξήθηκε μόνο κατά 2,5% το 2024, πολύ κάτω από τους ιστορικούς μέσους όρους, λόγω των καθυστερήσεων στην εκκίνηση των έργων υγροποίησης.
Η IEA προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας προσφοράς LNG κατά 5% το 2025, αλλά προειδοποιεί ότι οι καθυστερήσεις—όπως αυτές που έχουν ήδη ανακοινωθεί στο Golden Pass στις ΗΠΑ—θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερπροσφορά πλοίων LNG το επόμενο έτος, επιδεινώνοντας την τρέχουσα κρίση στην αγορά.
Ένα πλοίο LNG το οποίο αναμένεται να παραδοθεί στα μέσα Φεβρουαρίου, έχει ήδη συμφωνηθεί με «μονοψήφιο» ναύλο. Οι μέσοι ναύλοι στην spot αγορά ανέρχονται σε 12.000 δολάρια την ημέρα για τα πλοία LNG ηλικίας δύο χρόνων και 7.000 δολάρια την ημέρα για τα πλοία με κινητήρες τριών καυσίμων. Η ναυλομεσιτική εταιρεία Clarksons αναφέρει ότι οι ναύλοι για τα πλοία LNG με ατμοστρόβιλους έχουν φτάσει μόλις τα 3.500 δολάρια την ημέρα, οδηγώντας πολλά παλαιότερα πλοία στα διαλυτήρια.
Η Spark Commodities, μια εταιρεία εκτίμησης εμπορευμάτων, τοποθετεί τους ναύλους σποτ για τα πλοία LNG δύο χρόνων στη λεκάνη του Ατλαντικού μόλις στα 9.750 δολάρια την ημέρα, ενώ οι ναύλοι για τα ίδια πλοία στην περιοχή του Ειρηνικού ανέρχονται σε 15.750 δολάρια την ημέρα. Οι τιμές αυτές αντιπροσωπεύουν μια εντυπωσιακή πτώση της τάξης του 82% στην περιοχή του Ατλαντικού σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024 και 92% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023. Αντίστοιχα, οι τιμές στην περιοχή του Ειρηνικού είναι 73% χαμηλότερες σε σχέση με το 2024 και 85% κάτω από τον μέσο όρο της περιόδου.
Η Clarksons εκτιμά ότι ο ναύλος για ένα νέο πλοίο LNG αξίας 258 εκατομμυρίων δολαρίων θα πρέπει να είναι 107.000 δολάρια την ημέρα για να παραχθεί απόδοση 11,5%.
Σε αντίθεση με την αγορά σποτ, οι ναύλοι για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις που διαρκούν επτά ή περισσότερα χρόνια παραμένουν σημαντικά υψηλότεροι. Ένα πλοίο LNG δύο ετών έχει ναυλωθεί σε μια μεγάλη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου για επτά χρόνια με 97.000 δολάρια την ημέρα, με παράδοση το 2027.
Ο δείκτης Baltic Exchange για τα πλοία LNG ηλικίας δύο ετών βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα 48.250 δολάρια την ημέρα για συμβόλαια τριών ετών, αυξημένος κατά 11% από το χαμηλό που καταγράφηκε την εβδομάδα της 18ης Δεκεμβρίου, αλλά μειωμένος κατά 43% σε ετήσια βάση. Οι ναύλοι για συμβόλαια ενός έτους ανέρχονται σε 30.725 δολάρια την ημέρα, το χαμηλότερο επίπεδο από την αρχή του δείκτη τον Απρίλιο του 2023, και παρουσιάζουν μείωση 62% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Οι ναύλοι για εξάμηνες συμβάσεις ανέρχονται σε 25.200 δολάρια την ημέρα, αυξημένοι κατά 2% από το χαμηλό της προηγούμενης εβδομάδας, αλλά μειωμένοι κατά 56% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Διαβάστε ακόμη
Ποιες φορολογικές συναλλαγές θα γίνονται από το κινητό
Τι λένε επενδυτικοί οίκοι και θεσμοί για την πολιτική δασμών του Τραμπ
Γιάννης Σαρακάκης: Γιατί κατεβαίνω υποψήφιος για Πρόεδρος στο Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα