Σε μια απόφαση έκπληξη, ο Όμιλος Λιμένων Σαντόνγκ διέταξε τα λιμάνια του να σταματήσουν να εξυπηρετούν πλοία στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ, παρόλο που η επαρχία Σαντόνγκ φιλοξενεί τα ιδιωτικά διυλιστήρια της Κίνας που είναι οι κύριοι αγοραστές πετρελαίου από το Ιράν, τη Βενεζουέλα και τη Ρωσία.
Σύμφωνα με το κείμενο που είδε το Lloyd’s List, ο κρατικός όμιλος, ο οποίος εποπτεύει διάφορα σημαντικά λιμάνια στην ανατολική ακτή, ζήτησε από τα λιμάνια να απαγορεύσουν τον ελλιμενισμό και την εκφόρτωση φορτίου για πλοία που έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ.
«Όλα τα λιμάνια πρέπει να χρησιμοποιούν πλήρως τα τεχνικά μέσα για να δημιουργήσουν ‘τείχος προστασίας’ για τα πλοία με κυρώσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο, να πραγματοποιούν προκαταρκτικό έλεγχο σε κάθε εισερχόμενο πλοίο και να απαγορεύουν κατηγορηματικά τον ελλιμενισμό και τις επιχειρησιακές δραστηριότητες για τα πλοία που συνδέονται με κυρώσεις», ανέφερε μια εσωτερική ειδοποίηση.
Ο όμιλος ζήτησε επίσης από τις θυγατρικές του σε τομείς όπως οι μεταφορές, το εμπόριο και άλλες περιοχές να μην παρέχουν υπηρεσίες πρακτορείας, εμπορικές, εφοδιαστικές και άλλες υπηρεσίες για τα πλοία που σχετίζονται με τις κυρώσεις. Για τα «πλοία με διαφορές», απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθεί η συμμόρφωσή τους.
Η κίνηση αυτή έρχεται εν μέσω αυξημένης πίεσης από τις ΗΠΑ και τους δυτικούς συμμάχους τους για το εμπόριο πετρελαίου με χώρες που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως το Ιράν και η Ρωσία, περιλαμβανομένων πιο στενών ελέγχων στις αλυσίδες εφοδιασμού και τα «σκιώδη» πλοία.
Σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa, πάνω από το 85% των εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν κατευθύνονται στην Κίνα. Πέρυσι, οι εισαγωγές ιρανικού αργού της Κίνας από Ιανουάριο έως Οκτώβριο αυξήθηκαν κατά 30%, πριν παρατηρηθεί σημαντική επιβράδυνση τον Νοέμβριο, εν μέσω ενισχυμένων μέτρων κυρώσεων από τις ΗΠΑ.
Ωστόσο, πριν από την τελευταία ειδοποίηση από τον Όμιλο Λιμένων Σαντόνγκ, τα κινεζικά λιμάνια δεν φαινόταν να ανησυχούν για την υποδοχή πλοίων που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Η Σαντόνγκ, που είναι ένας από τους πιο σημαντικούς επεξεργαστικούς κόμβους πετρελαίου της Κίνας, διαθέτει πολλούς πετρελαϊκούς τερματικούς σταθμούς που υποδέχονται καθημερινά πολλούς τάνκερ, συμπεριλαμβανομένων αυτών που υπόκεινται σε κυρώσεις και πλοίων της σκιώδους στόλου.
Σύμφωνα με δεδομένα από την Vortexa και το Lloyd’s List Intelligence, τουλάχιστον οκτώ πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCCs) με κυρώσεις έχουν καταπλεύσει σε λιμάνια της Σαντόνγκ μόνο από τον Δεκέμβριο και μετά. Τρία από αυτά τα πλοία — Eliza II (IMO: 9418078), Scorpius (IMO: 9264893) και Vigor (IMO: 9262156) — ανήκουν στην τελευταία ομάδα VLCCs που επιβλήθηκαν κυρώσεις στις 19 Δεκεμβρίου από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ για τη συμμετοχή τους σε εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.
«Αυτό φαίνεται να είναι ένα ξαφνικό φρένο», είπε μια πηγή κοντά στον Όμιλο Λιμένων Σαντόνγκ. Οι πρόσφατες ενέργειες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ να προσθέσει περισσότερες κινεζικές εταιρείες στη λίστα των κυρώσεων, όπως η China National Offshore Oil Corp και η China Cosco Shipping Corp, ενδέχεται να έχουν επηρεάσει την απόφαση αυτή, ανέφερε η πηγή. Ωστόσο, οι χαρακτηρισμοί του Υπουργείου Άμυνας βασίστηκαν στις φερόμενες σχέσεις αυτών των εταιρειών με το κινεζικό στρατό, όχι σε παραβιάσεις υπαρχόντων καθεστώτων κυρώσεων.
Διαβάστε ακόμη
Κατερίνα Μαλαματίνα: Αντιμέτωπη με το σφυρί για ιδιοκτησίες στη Μύκονο (pics)
ΥΠΕΘΟ: «Στοίχημα» για δηλώσεις εισοδήματος χωρίς παράταση
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα