Τα ισπανικά λιμάνια εξελίσσονται σε βασικούς διαμετακομιστικούς κόμβους για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι αναγκάζουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναπροσαρμόσουν τις διαδρομές τους.
Με πολλές εταιρείες να αποφεύγουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, η Ισπανία έχει δει σημαντική αύξηση στη διακίνηση φορτίων. Το 2024, ο συνολικός όγκος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν μέσω των ισπανικών λιμανιών αυξήθηκε κατά 6%, καθώς πολλές επιχειρήσεις τα επιλέγουν πλέον ως εναλλακτικό πέρασμα για δρομολόγια προς τη Νότια Αφρική και άλλους προορισμούς.
Ιδιαίτερα δυναμική ήταν η άνοδος της κίνησης στο Λας Πάλμας των Καναρίων Νήσων και στη Βαρκελώνη, όπου η διακίνηση φορτίων αυξήθηκε κατά 13% και 9% αντίστοιχα. Η αύξηση αφορά τόσο τα χύδην υγρά όσο και τα χύδην ξηρά φορτία, σύμφωνα με τον κρατικό οργανισμό λιμένων της Ισπανίας. Επιπλέον, η χώρα κατέγραψε σημαντική αύξηση στα πλοία που ανεφοδιάζονται στα λιμάνια της, καθώς πολλές εταιρείες ναυτιλίας αναζητούν ασφαλέστερες εναλλακτικές για τα ταξίδια τους.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα εξακολουθεί να είναι ασταθής, γεγονός που διατηρεί υψηλή τη ζήτηση για εναλλακτικές θαλάσσιες διαδρομές. Από τον Νοέμβριο του 2023, οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, με δύο πλοία να έχουν βυθιστεί και ένα ακόμη να έχει καταληφθεί. Οι επιθέσεις αυτές, όπως δηλώνουν οι ίδιοι οι Χούθι, αποτελούν μέρος της υποστήριξής τους προς τους Παλαιστινίους στη Γάζα.
Παρά την πρόσφατη ανακοίνωση των ανταρτών ότι θα περιορίσουν τις επιθέσεις τους σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, οι ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να θεωρούν τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας εξαιρετικά επικίνδυνη. «Οι μεταφορείς θα θελήσουν να βεβαιωθούν ότι υπάρχει προοπτική μακροπρόθεσμης ασφαλούς διέλευσης πριν επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα. Εάν η κατάσταση επιδεινωθεί ξανά, θα προκληθούν νέες μαζικές διαταραχές, αναγκάζοντας τις εταιρείες να επιστρέψουν στη μακρύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας», δήλωσε στο Reuters η Έμιλι Στάουσμπολ, ανώτερη αναλύτρια της ναυτιλιακής πλατφόρμας Xeneta.
Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μέσω των ισπανικών λιμανιών αυξήθηκε κατά 11% το 2024, ανατρέποντας την πτωτική τάση του προηγούμενου έτους, όταν η κυκλοφορία τους είχε μειωθεί κατά 4,5%. Παράλληλα, τα ισπανικά λιμάνια κατέγραψαν αύξηση στις υπηρεσίες ανεφοδιασμού πλοίων, καθώς πολλές εταιρείες προετοιμάζονται για μεγαλύτερα και πιο δαπανηρά δρομολόγια.
Με τις γεωπολιτικές εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα να συνεχίζονται, η Ισπανία καθιερώνεται ως κρίσιμος διαμετακομιστικός κόμβος στη Μεσόγειο και τον Ατλαντικό, ενισχύοντας τη στρατηγική της σημασία στο παγκόσμιο ναυτιλιακό εμπόριο.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για τον Φεβρουάριο
Αυξήσεις 10 δισ. στους δημοσίους υπαλλήλους ως το 2027
Η νοοτροπία του πλούτου: Θέλετε να αποκτήσετε 1 εκατομμύριο ή να το ξοδέψετε;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα