Καθώς απομένουν μόλις δεκαπέντε ημέρες για την επταήμερη δημόσια αργία του Κινεζικού Νέου Έτους (28 Ιανουαρίου 2025 έως 4 Φεβρουαρίου 2025), η αγορά ξηρού φορτίου παραμένει «υποτονική».
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv shipbrokers «οι αποτυχημένες προσπάθειες της κινεζικής κυβέρνησης να τονώσει την οικονομία της και να αναζωογονήσει τον τομέα ακινήτων, σε συνδυασμό με τη γενική υποαπόδοση της κινεζικής οικονομίας πριν από το Νέο Έτος, έχουν οδηγήσει τους δείκτες Baltic για ξηρά φορτία στα χαμηλότερα επίπεδα από το τρίτο τρίμηνο του 2023» και προσθέτουν:
«Ο Baltic Dry Index (BDI) έπεσε στις 966 μονάδες, που αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδό του από τις 25 Ιουλίου 2023, όταν βρισκόταν στις 962 μονάδες.
Ο τομέας Capesize, εκπροσωπούμενος από τον Baltic Capesize Index (BCI), κυμαίνεται στις 1.100 μονάδες, κοντά στο χαμηλό των 1.034 μονάδων στις 6 Σεπτεμβρίου 2023.
Ο τομέας Panamax επίσης δεν τα πηγαίνει καλύτερα, με τον Baltic Panamax Index (BPI) να φτάνει τις 953 μονάδες, το χαμηλότερο σημείο του από τις 26 Ιουλίου 2023, όταν καταγράφηκε στις 916 μονάδες.
Οι μικρότερες κατηγορίες πλοίων αντιμετωπίζουν επίσης δυσκολίες: ο Baltic Supramax Index (BSI) έπεσε στις 819 μονάδες, το χαμηλότερο σημείο του από τις 16 Αυγούστου 2023, ενώ ο Baltic Handysize Index (BHSI) έπεσε στις 508 μονάδες, μόλις πάνω από το χαμηλό των 507 μονάδων στις 28 Αυγούστου 2023.»
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές «η αδυναμία της αγοράς να αντιδράσει έχει επηρεάσει σημαντικά τις αξίες στην αγορά αγοραπωλησιών (S&P). Οι τιμές έχουν μειωθεί, αλλά η αξία των πλοίων 10ετίας δεν έχει φτάσει τα επίπεδα του τρίτου τριμήνου του 2023. Βρίσκονται πιο κοντά στις τιμές πλοίων 1-2 χρόνια νεότερων.
Για παράδειγμα, ένα Ultramax ιαπωνικής κατασκευής του 2013 αποτιμάται σήμερα υψηλότερα από ένα αντίστοιχο του 2011 το τρίτο τρίμηνο του 2023, αλλά παραμένει κοντά στην τιμή ενός Ultramax του 2013 την ίδια περίοδο. Με την αγορά μεταφορών να μην αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά τουλάχιστον μέχρι το τέλος των εορτασμών του Κινεζικού Νέου Έτους, οι τιμές πιθανότατα θα συνεχίσουν να δέχονται πιέσεις και ίσως μειωθούν περαιτέρω. Ωστόσο, αυτή η πτωτική πορεία έχει αυξήσει το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών και επενδυτών, με τις ερωτήσεις για αγορές να αυξάνονται αισθητά σε σύγκριση με πριν από 2-3 μήνες.»
Σχετικά με τις προσπάθειες για τον περιορισμό του «σκιώδους στόλου», μια πρόσφατη πρωτοβουλία από έναν συνασπισμό 30 χωρών για αναθεώρηση των παγκόσμιων κανονισμών στη ναυτιλία σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση της διεθνούς κοινότητας απέναντι στο φαινόμενο αυτό, το οποίο έχει αυξηθεί υπό τις δυτικές κυρώσεις.
«Η συντονισμένη αυτή προσπάθεια, που υποστηρίζεται από την ΕΕ και τον Intertanko, αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη απόπειρα μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση του προβλήματος» σχολιάζουν οι αναλυτές:
«Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο τελευταίος γύρος κυρώσεων των ΗΠΑ στον ενεργειακό τομέα της Ρωσίας στοχεύει μεγάλες εταιρείες όπως η Gazprom Neft και η Surgutneftegas, επηρεάζοντας πάνω από 180 πλοία και πολλούς εμπόρους πετρελαίου, παρόχους υπηρεσιών και ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτή η ολοκληρωμένη προσέγγιση έχει ήδη μειώσει τις ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου, οι οποίες βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Αύγουστο του 2023.
Οι προσδοκίες για πρόσθετες κυρώσεις στο Ιράν ενισχύουν περαιτέρω την αγορά, δημιουργώντας πιθανή διπλή πίεση στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. Η ικανότητα του OPEC να καλύψει τις απώλειες από τυχόν περικοπές της ιρανικής παραγωγής θα μπορούσε να συμβάλει στη σταθεροποίηση των διαταραχών στην προσφορά.»
Διαβάστε ακόμη:
Bloomberg: Γιατί η Κίνα εξετάζει την πώληση του TikTok στον Ελον Μασκ
«Σπίτι Μου 2»: Ανοίγει η πλατφόρμα για να αποκτήσετε την πρώτη σας κατοικία με χαμηλότοκο δάνειο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα