Πάνω από 500 συμπεράσματα από τις διατομεακές διαβουλεύσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας σειράς εργαστηρίων εκτίμησης κινδύνου, υπό την καθοδήγηση του Lloyd’s Register’s Maritime Decarbonisation Hub, υποδηλώνουν ότι απαιτείται συνολική αναθεώρηση της εκπαίδευσης των ναυτικών, καθώς η βιομηχανία μεταβαίνει σε καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα συνοπτικής έκθεσης, η οποία εκπονήθηκε από την Ομάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Maritime Just Transition Task Force – MJTTF), σε συνεργασία με το Maritime Decarbonisation Hub της Lloyd’s Register (LR) και τον Συνασπισμό Ocean Stewardship του Παγκόσμιου Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών (UNGC).
Με την υποστήριξη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και του ιδρυτικού χρηματοδότη Lloyd’s Register Foundation, η έκθεση σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του πρώτου ορόσημου του εκπαιδευτικού έργου MJTTF για την ανάπτυξη ενός βασικού πλαισίου κατάρτισης για τον καταρτισμό των ναυτικών με τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ασφαλή χρήση της αμμωνίας, της μεθανόλης και του υδρογόνου ως ναυτιλιακών καυσίμων. Πρόκειται για την περίληψη υψηλού επιπέδου των διαβουλεύσεων που πραγματοποίησαν πάνω από 100 ενδιαφερόμενοι φορείς κατά τη διάρκεια 12 υβριδικών εργαστηρίων αξιολόγησης κινδύνων, τα οποία πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα φέτος.
Τα καύσιμα με μηδενικές και σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και το υδρογόνο, παρουσιάζουν μοναδικές προκλήσεις και κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια του πληρώματος και απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και μέτρα ασφαλείας για να εφαρμοστούν επαρκώς και αποτελεσματικά. Ωστόσο, τα ισχύοντα πρότυπα της Σύμβασης STCW για την εκπαίδευση, την πιστοποίηση και τη φύλαξη των ναυτικών δεν περιλαμβάνουν ακόμη κατευθυντήριες γραμμές ή επίπεδα ικανοτήτων κατά την ειδική αντιμετώπιση αυτών των πράσινων μορίων.
Τα εργαστήρια επικεντρώθηκαν στη χρήση της αμμωνίας, της μεθανόλης και του υδρογόνου ως ναυτιλιακών καυσίμων για να συγκεντρώσουν τις αντιλήψεις του κλάδου σχετικά με τις αναγκαίες αλλαγές για τους ναυτικούς που μεταβαίνουν από τις συμβατικές εργασίες με μαζούτ σε μηδενικές και σχεδόν μηδενικές πηγές ενέργειας για την πρόωση των πλοίων. Τα εργαστήρια προσδιόρισαν τους σημαντικότερους κινδύνους για την ασφάλεια που συνδέονται με κάθε καύσιμο στο πεδίο εφαρμογής και τη νέα ή τροποποιημένη εκπαίδευση και τις ικανότητες που απαιτούνται για να είναι ασφαλής και αποτελεσματική μια τέτοια μετάβαση, θέτοντας τον ναυτικό στο επίκεντρο.
Οι εκτιμήσεις σχετικά με την αμμωνία ανέδειξαν την τοξικότητά της ως μείζονα πρόκληση και αναφέρθηκαν στην ολοκληρωμένη εκπαίδευση σχετικά με τις διαδικασίες αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης, παράλληλα με νέα πρότυπα ΜΑΠ και μέτρα ασφάλειας διεργασιών.
Ομοίως για τη μεθανόλη, οι βασικές ανησυχίες περιλάμβαναν την υψηλή ευφλεκτότητα του καυσίμου, που απαιτούσε νέες μεθόδους ανίχνευσης πυρκαγιάς και επικαιροποιημένα πρωτόκολλα ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού (ΜΑΠ). Λεπτομερής εκπαίδευση σχετικά με τις τοξικές ιδιότητες και τη διαβρωτικότητα της μεθανόλης θα είναι επίσης απαραίτητη στην επόμενη φάση της μετάβασης.
Για το υδρογόνο, οι εκτιμήσεις επικεντρώθηκαν σε θέματα όπως η ανίχνευση φλόγας και τα βελτιωμένα συστήματα πυρασφάλειας που θα είναι ζωτικής σημασίας για το πλήρωμα, ενώ επαναλήφθηκε η ανάγκη εισαγωγής νέων πρωτοκόλλων ΜΑΠ για την πλήρη αντιμετώπιση του προφίλ κινδύνου του υδρογόνου.
Από αυτές τις δεσμεύσεις των ενδιαφερομένων μερών, το έργο κατάρτισης MJTTF θα αναπτύξει λεπτομερή πρότυπα ικανοτήτων και ένα πλαίσιο κατάρτισης που θα βοηθήσει τις ναυτικές ακαδημίες και τα ιδρύματα κατάρτισης να συντάξουν και να εφαρμόσουν περαιτέρω εκπαιδευτικό υλικό για την αναβάθμιση και επανεκπαίδευση των ναυτικών που θα έρθουν σε επαφή με το υδρογόνο, την αμμωνία και τη μεθανόλη ως ναυτιλιακά καύσιμα. Η εξάπλωση του εγχειριδίου εκπαιδευτών που θα συνοδεύει το πλαίσιο κατάρτισης έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στο MTCC Asia τον Μάιο του 2025. Η εξάπλωση θα γίνει υπό την καθοδήγηση του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου (WMU), το οποίο ηγείται αυτού του επερχόμενου ορόσημου ως εταίρος του έργου.
Η Nατάσα Κουβετάρη , Senior Lead – Human Competency for Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub, δήλωσε: “Αυτή η έκθεση αποκρυσταλλώνει τις απόψεις του κλάδου σχετικά με το επίπεδο των ανθρώπινων ικανοτήτων και των πλαισίων κατάρτισης που απαιτούνται για την ασφαλή ανάπτυξη της αμμωνίας, της μεθανόλης και του υδρογόνου στα πλοία. Στόχος της είναι επίσης να αποτυπώσει την κλίμακα της αλλαγής που απαιτείται για κάθε καύσιμο στο πεδίο εφαρμογής, θέτοντας τις βάσεις για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων από τις ρυθμιστικές αρχές και τον κλάδο για μια ουσιαστική δίκαιη μετάβαση για τους ναυτικούς.”.
Διαβάστε ακόμη
Άνεμος πλειστηριασμών σαρώνει γνωστά ξενοδοχεία – Ποια βγαίνουν στο σφυρί (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα