Η εκεχειρία στη Γάζα, που τέθηκε σε εφαρμογή στις 19 Ιανουαρίου, οδήγησε στην ανακοίνωση από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις της Υεμένης θα άρουν την απαγόρευση που είχε επιβληθεί στα εμπορικά πλοία από το 2023. Η απόφαση αφορά όλα τα πλοία εκτός από εκείνα πλήρως ισραηλινής ιδιοκτησίας ή σημαίας, τα οποία θα παραμείνουν αποκλεισμένα από τις περιοχές της Ερυθράς Θάλασσας, του Μπαμπ-ελ-Μαντέμπ, του Κόλπου του Άντεν, της Θάλασσας της Αραβίας και του Ινδικού Ωκεανού, μέχρι την πλήρη εφαρμογή των συμφωνιών.
Η κίνηση αυτή έρχεται μετά από σχεδόν ένα χρόνο επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων, τις οποίες οι Χούθι είχαν δικαιολογήσει ως υποστήριξη στους Παλαιστίνιους στη Γάζα. Οι επιθέσεις είχαν προκαλέσει σοβαρές αναταραχές στις θαλάσσιες μεταφορές, με αποτέλεσμα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας τις περιοχές της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν.
Η ανακοίνωση του HOCC διευκρινίζει ότι πλοία που κατευθύνονται προς ισραηλινούς λιμένες, καθώς και εκείνα που ανήκουν ή φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, θα επιτρέπεται πλέον να διασχίζουν την περιοχή χωρίς να κινδυνεύουν από επιθέσεις. Ωστόσο, η κατάσταση παραμένει ρευστή, καθώς οι Χούθι προειδοποιούν ότι οποιαδήποτε επιθετική ενέργεια από τις δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου ή των ΗΠΑ κατά των εδαφών που ελέγχουν οι Χούθι στην Υεμένη, μπορεί να οδηγήσει στην επαναφορά των κυρώσεων και στην πιθανότητα επιθέσεων κατά των πλοίων τους.
Οι επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων είχαν ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2023 με την κατάληψη του πλοίου μεταφοράς αυτοκινήτων Galaxy Leader, το οποίο παραμένει υπό τον έλεγχο των Χούθι, με το πλήρωμα των 25 ατόμων από διάφορες χώρες να κρατείται όμηρος.
Αν και οι Χούθι ισχυρίζονται ότι οι επιθέσεις τους αφορούσαν μόνο πλοία που σχετίζονταν με το Ισραήλ και τους συμμάχους του, η ακριβής στόχευση των πλοίων παραμένει ασαφής. Παρά την ανακωχή, οι πλοιοκτήτες και οι ναυτιλιακές εταιρείες αναμένονται να είναι επιφυλακτικοί με την επιστροφή τους στις περιοχές αυτές, με τις αποφάσεις να λαμβάνονται σταδιακά και με προσοχή.
Η επιστροφή στην κανονικότητα για τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες πιθανότατα θα συνδυαστεί με αναδιοργάνωση των διεθνών θαλάσσιων διαδρομών και με τις αλλαγές στους συμμαχικούς σχηματισμούς των μεγάλων εταιρειών κοντέινερ.
Διαβάστε ακόμη
UBS: Ισχυρές επιδόσεις για τις ελληνικές τράπεζες – Θα οδηγήσουν σε re-rating τις μετοχές τους
Δήμος Αθηναίων: Στην υπηρεσία των πολιτών ο νέος ψηφιακός βοηθός AI Chatbot Agent
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα