Η εκεχειρία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς έχει αναζωπυρώσει τη συζήτηση για την επανέναρξη της ναυσιπλοΐας μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και τις πιθανές επιπτώσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αν και η σταθεροποίηση της περιοχής μπορεί να διευκολύνει τις εξαγωγές LNG του Κατάρ προς την Ευρώπη, οι αποστολές από τις ΗΠΑ προς την Ασία πιθανότατα θα συνεχίσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας (COGH), καθώς παραμένει η οικονομικά πιο αποδοτική διαδρομή.

Παρά την εκεχειρία, η διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας εξακολουθεί να θεωρείται επισφαλής, με τις ασφαλιστικές εταιρείες να διατηρούν υψηλά ασφάλιστρα κινδύνου. Η Drewry επισημαίνει ότι, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, δεν αναμένεται μαζική επιστροφή των πλοίων LNG στη Διώρυγα του Σουέζ, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν επιφυλακτικές.

Επανέναρξη διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ

Η σταδιακή αποκατάσταση των διελεύσεων από τη Διώρυγα θα μπορούσε να ενισχύσει τη ροή LNG από το Κατάρ προς την Ευρώπη, καθώς το κόστος μεταφοράς μέσω Σουέζ είναι χαμηλότερο σε σχέση με εναλλακτικές διαδρομές. Ωστόσο, οι αποστολές LNG των ΗΠΑ προς την Ασία αναμένεται να συνεχίσουν μέσω του COGH, λόγω της υψηλής διαθεσιμότητας πλοίων και των χαμηλών ναύλων, που καθιστούν την παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ πιο συμφέρουσα.

Η Drewry προβλέπει ότι, εφόσον οι συνθήκες στη Διώρυγα συνεχίσουν να βελτιώνονται, περισσότερα πλοία LNG θα αρχίσουν να επιστρέφουν στη διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Παρόλα αυτά, οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι πιθανό να παραμείνουν προσεκτικές, ειδικά εάν τα ασφάλιστρα κινδύνου παραμείνουν υψηλά.

Αύξηση των εξαγωγών LNG του Κατάρ προς την Ευρώπη

Η αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας στη Διώρυγα του Σουέζ θα επιτρέψει στο Κατάρ να αυξήσει τις προμήθειες LNG προς την Ευρώπη, όπου η ζήτηση αναμένεται να ενισχυθεί λόγω:

• Της λήξης της συμφωνίας Ρωσίας-Ουκρανίας για τη διέλευση φυσικού αερίου.

• Των μειωμένων αποθεμάτων φυσικού αερίου μετά τον χειμώνα 2024-25.

• Των επερχόμενων κυρώσεων στη ρωσική προμήθεια LNG.

Η Αλγερία, η οποία παραδοσιακά προμηθεύει την Ευρώπη, ενδέχεται επίσης να αυξήσει τις εξαγωγές της προς την Ασία, εάν οι συνθήκες στη Διώρυγα βελτιωθούν. Η χώρα είδε το μερίδιο των εξαγωγών LNG προς την Ασία να μειώνεται από 9% το 2023 σε 5% το 2024, λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Συνέχιση των αποστολών LNG ΗΠΑ-Ασίας μέσω COGH

Παρά τις εξελίξεις στη Διώρυγα του Σουέζ, οι εξαγωγές LNG των ΗΠΑ προς την Ασία είναι πιθανό να συνεχίσουν μέσω του COGH. Οι λόγοι περιλαμβάνουν:

• Τη μεγάλη διαθεσιμότητα πλοίων, που επιτρέπει την αποφυγή των υψηλών διοδίων της Διώρυγας.

• Τους χαμηλούς ναύλους, οι οποίοι καθιστούν οικονομικά βιώσιμη τη μεγαλύτερη διαδρομή.

• Την εμπειρία από τη Διώρυγα του Παναμά, όπου τα πλοία LNG συνέχισαν να χρησιμοποιούν το COGH, παρά τη χαλάρωση των κανονισμών.

Η ανάπτυξη νέων έργων LNG στις ΗΠΑ, όπως το Plaquemines LNG (13,5 mtpa) και το Corpus Christi Phase 3 (10 mtpa), αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τις εξαγωγές LNG προς την Ασία.

Επιπτώσεις στη ναυλαγορά

Η πιθανή επιστροφή των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ θα μπορούσε να μειώσει τη συνολική ζήτηση σε ναυτικά μίλια, οδηγώντας σε υπερπροσφορά πλοίων και περαιτέρω πτώση των ναύλων. Αυτή τη στιγμή, οι ναύλοι για πλοία Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE) βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα-ρεκόρ, στα 16.500 δολάρια ημερησίως, ενώ για steam turbine LNG carriers έχουν πέσει στα 3.000 δολάρια ημερησίως.

Εάν περισσότερα πλοία αρχίσουν να χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ, οι συντομότερες διαδρομές θα αυξήσουν την αποτελεσματική προσφορά πλοίων, εντείνοντας την πίεση στους ναύλους. Παρόλα αυτά, η Drewry εκτιμά ότι οι περισσότερες αποστολές LNG θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το COGH έως το 2025-26, βοηθώντας στη διατήρηση της ισορροπίας στην αγορά ναυτιλίας LNG.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για τον Φεβρουάριο

Αυξήσεις 10 δισ. στους δημοσίους υπαλλήλους ως το 2027

Η νοοτροπία του πλούτου: Θέλετε να αποκτήσετε 1 εκατομμύριο ή να το ξοδέψετε;

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα