© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας, της Κίνας και της Ιαπωνίας επιλέγουν κυρίως για τις ναυπηγήσεις του νέου στόλου τους οι Ελληνες πλοιοκτήτες. Συνολικά, περίπου 70 ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Το σύνολο του βιβλίου παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών ανέρχεται στον εντυπωσιακό αριθμό των περίπου 573 πλοίων. Σχεδόν οι μισές παραγγελίες είναι από 20 ελληνικές εταιρείες. Τα στοιχεία μάς τα έδωσε ο κ. Διονύσης Αντωνόπουλος, Director Business Development του αμερικανικού νηογνώμονα ABS.
Τον συναντήσαμε μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα που έμεινε στην Κίνα και η συζήτηση ήταν άκρως ενδιαφέρουσα:
«Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη ζήτηση για νέες παραγγελίες πλοίων και ανανέωση του υπάρχοντος στόλου, το τελευταίο διάστημα οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα κινεζικά ναυπηγεία για διάφορους τύπους πλοίων», ανέφερε, και εξειδίκευσε τους λόγους που οι Ελληνες επιλέγουν τις κινεζικές γιάρδες:
«Βασικοί λόγοι, εξαιρώντας την πιθανή χρηματοδότηση και τα διαθέσιμα slots- ναυπηγικές κλίνες, είναι η τιμή και η ποιότητα. Το βιβλίο παραγγελιών στην Κίνα από Ελληνες πλοιοκτήτες αποτελείται από 385 πλοία, περίπου το 67% του συνολικού orderbook των Ελλήνων πλοιοκτητών».
Οι παραγγελίες
Οπως εξηγεί, «το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων στην Κίνα περιλαμβάνει: φορτηγά, τάνκερ, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφοράς υγραερίου/LPG, όπως και PSVs – πλοία ανεφοδιασμού offshore πλατφόρμας. Το μεγαλύτερο ποσοστό είναι δεξαμενόπλοια και κάποια από αυτά είναι διπλού καυσίμου (LNG). Να σημειωθεί ότι στο κοντινό παρελθόν έχουν παραδοθεί από την Hudong-Zhonghua και 2 FSRU/LNG στην Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, τα οποία τώρα έχουν μεταπωληθεί».
Σύμφωνα με τον Διονύση Αντωνόπουλο, η σημαντική ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας της Κίνας έγινε από την προσχώρησή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2000. Με βάση την τότε υπάρχουσα οικονομική κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία άρχισε να αναπτύσσεται, με τον αριθμό των ναυπηγείων να κορυφώνεται στα σχεδόν 340 το 2008.
«Ωστόσο, η οικονομική κρίση που ακολούθησε οδήγησε σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, χρεοκοπίες και αναδιαρθρώσεις. Ακυρώσεις πλοίων πραγματοποιήθηκαν και πολλά ιδιωτικά ναυπηγεία έκλεισαν», είπε, και συνέχισε:
«Σημαντική και ιστορική κίνηση που πραγματοποιήθηκε το 2019 ήταν η συγχώνευση του κρατικού CSSC και CSIC, δημιουργώντας τη μεγαλύτερη ναυπηγική οντότητα στην Κίνα, το CSSC Group. Επί του παρόντος, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων είναι περίπου 175 (πηγή: BRS) και αρκετά από αυτά σε σύγκριση με το παρελθόν είναι μεγαλύτερα.
Τα πέντε μεγαλύτερα ναυπηγεία, ως προς τη χωρητικότητα, είναι τα CSSC Group, Yangzijiang Group, NTS, COSCO Group, CMHI (πηγή: Clarksons). Τα κινεζικά ναυπηγεία έχοντας υπόψη την περασμένη κρίση και την υπάρχουσα κατάσταση της κινεζικής και της παγκόσμιας οικονομίας, με συντηρητικά και σταθερά βήματα προσπαθούν την αύξηση της χωρητικότητας/παραγωγής. Η αυξανόμενη ζήτηση έχει επανεκκινήσει ναυπηγεία όπως η Hengli Heavy Industries (πρώην STX Dalian). Να σημειωθεί ότι το εργατικό δυναμικό στα κινεζικά ναυπηγεία είναι έμπειρο και δεν υπάρχει έλλειμμα και διαφυγή προσωπικού σε άλλους κλάδους, όπως ο κατασκευαστικός, λόγω της υποτονικής ζήτησης».
Οπως μας εξήγησε ο ίδιος, «τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν μετατοπίσει την εστίασή τους από τα πλοία ξηρού χύδην φορτίου και τάνκερ σε τύπους πλοίων υψηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως πλοία LNG, πλοία με εναλλακτικά καύσιμα και κρουαζιερόπλοια μεγάλης κλίμακας.
Αρκετοί Ελληνες πλοιοκτήτες, παρά τα αυξημένα κόστη για τη ναυπήγηση των πλοίων, συνεχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον για νέες κατασκευές. Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας αναμένεται να παραμείνει εύρωστη, ικανή να κατασκευάσει σύγχρονα με εναλλακτικά καύσιμα πλοία. Τα ναυπηγεία είναι σε μεγάλο βαθμό μέχρι το 2027 πλήρως απασχολημένα και οι παραγγελίες εκτείνονται έως το 2029».
Η κυριαρχία της Κίνας
Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL, «στον τομέα των νέων συμβάσεων για ναυπηγήσεις τα κινεζικά ναυπηγεία παραμένουν κυρίαρχα, εξασφαλίζοντας 1.338 πλοία συνολικής χωρητικότητας 103,9 εκατομμυρίων dwt, που αντιπροσωπεύει το 70% του συνόλου των νέων συμβάσεων. Ειδικότερα, οι κινεζικές γιάρδες κατέλαβαν το 89% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 81% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 74% των συμβάσεων δεξαμενόπλοιων».
Με βάση την ίδια ανάλυση, «η άνοδος της Κίνας ως κυρίαρχης δύναμης στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων της σημαντικής κυβερνητικής στήριξης, των επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες, του χαμηλού κόστους εργασίας και των δυνατοτήτων παραγωγής μεγάλης κλίμακας.
Επιπλέον, η Κίνα έχει αξιοποιήσει με επιτυχία τις συνεργασίες με διεθνείς εταιρείες, διευκολύνοντας τη μεταφορά πολύτιμης τεχνογνωσίας και επιτρέποντας την πρόοδο στην κατασκευή πιο εξελιγμένων πλοίων, όπως δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων ή μεταφοράς αερίου. Η εγχώρια ζήτηση τόσο για την κατασκευή νέων πλοίων όσο και για υπηρεσίες επισκευής αποτελεί επίσης βασικό παράγοντα, με τον κινεζικό στόλο να αντιπροσωπεύει περίπου το 13% της παγκόσμιας χωρητικότητας».
Διαβάστε ακόμη