Η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην πορεία της προς την πράσινη μετάβαση, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Ενέργειας του UCL. Η μετάβαση αυτή, αν και αναγκαία για την ελάττωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, δημιουργεί αβεβαιότητα και κινδύνους, καθώς δεν υπάρχει ακόμα ένα συγκεκριμένο μοντέλο προσαρμογής για τον κλάδο.
Οικονομικοί Κίνδυνοι για τη Ναυτιλία
Η ραγδαία μετάβαση στη «πράσινη» ναυτιλία θα μπορούσε να οδηγήσει στην «πρόωρη διάλυση» περισσότερων από το ένα τρίτο του παγκόσμιου στόλου, που έχει συνολική αξία άνω των 400 δισ. δολαρίων. Εάν τα πλοία αυτά δεν υποβληθούν σε δαπανηρές μετασκευές, ενδέχεται να καταστούν μη ανταγωνιστικά στις νέες απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Αβεβαιότητα Τεχνολογίας και Στρατηγικές Επένδυσης
Η αβεβαιότητα γύρω από το μελλοντικό τεχνολογικό μείγμα καυσίμων και τεχνολογιών δυσχεραίνει τον σχεδιασμό. Ωστόσο, η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της προληπτικής διαχείρισης των κινδύνων, μέσω στρατηγικών επιλογών, όπως η επιλογή πλοίων με διπλό καύσιμο (dual fuel), που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Η Ζήτηση για Εναλλακτικά Καύσιμα και οι Επιπτώσεις
Η μετάβαση από τα ορυκτά στα εναλλακτικά καύσιμα στην ευρύτερη οικονομία ενδέχεται να προκαλέσει υπερπροσφορά πλοίων που μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα, επιδεινώνοντας περαιτέρω τους κινδύνους για τη ναυτιλία. Ενδεικτικά, μόνο το 3,6% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου είναι έτοιμο να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 2,7% μπορεί να το κάνει εάν υποστεί κατάλληλες μετασκευές.
Η Στρατηγική Προσαρμογής και οι Προοπτικές Επένδυσης
Σύμφωνα με τη μελέτη, για να ευθυγραμμιστεί ο παγκόσμιος στόλος με τους στόχους εκπομπών άνθρακα της Συμφωνίας του Παρισιού, τα πλοία που αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τρίτο της αξίας του στόλου θα πρέπει να μεταβούν σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών. Αν δεν το πράξουν, θα αντιμετωπίσουν την πρόωρη διάλυση. Η προοπτική μετασκευής των υπαρχόντων πλοίων σε πλοία μηδενικών εκπομπών αποτελεί έναν ισχυρό κίνητρο για τους επενδυτές, αν και οι μετασκευές αυτές ενδέχεται να είναι ακριβές.
Κίνδυνοι από τη Στρατηγική “Wait and See”
Η στρατηγική «wait and see», δηλαδή η αναμονή για περαιτέρω εξελίξεις, χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνη για τους επενδυτές, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτες απώλειες και σημαντική απομείωση της αξίας των πλοίων. Η έλλειψη προετοιμασίας μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις επενδύσεις στον τομέα, αναγκάζοντας τους επενδυτές να αντιμετωπίσουν σημαντικές οικονομικές απώλειες.
Στρατηγικές Επένδυσης και Ανθεκτικότητα
Η έρευνα καταλήγει ότι η επένδυση στην ενεργειακή απόδοση αποτελεί έναν παράγοντα ανθεκτικότητας σε όλα τα σενάρια, καθώς επιτρέπει στα πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς για τις εκπομπές και να μειώνουν σταδιακά τις εκπομπές τους. Οι επενδυτές και οι ναυτιλιακοί φορείς καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση για να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους και να ενσωματώσουν βιώσιμες στρατηγικές στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Διαβάστε ακόμη
Αλλάζει το ξενοδοχειακό τοπίο στην Ευρώπη: Επέλαση των διεθνών αλυσίδων (γραφήματα)
Ο ΕΝΦΙΑ το 2025 έρχεται νωρίτερα από ποτέ
«Μπαίνουν» ξανά στην αγορά 70.000 κλειστά ακίνητα τα επόμενα 2-3 χρόνια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα