Η ναυτιλιακή αγορά έχει καταγράψει μια απότομη πτώση στις τιμές μεταφοράς, ειδικά στους τομείς του ξηρού φορτίου, ενόψει του νέου έτους του Φιδιού,(29/1)  το οποίο συμπίπτει με τις παραδοσιακές διακοπές της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς.

Όπως επισημαίνει έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers οι τιμές για τις μεγάλες κατηγορίες πλοίων, όπως τα Capesize, τα Handysize, τα Supramax και τα Kamsarmax, έχουν σημειώσει σοβαρές απώλειες, ενώ και η αγορά του υγρού φορτίου παρουσίασε σημαντικές πτώσεις. «Η κατάσταση για το 2025 είναι αβέβαιη και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις πολιτικές που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση Τραμπ, ειδικά σε σχέση με τις τιμές του πετρελαίου και τη γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή του Ειρηνικού και της Μέσης Ανατολής»  αναφέρουν οι αναλυτές. Επιμέρους ανάλυση των αγορών σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers.

Αναλυτικά στοιχεία της αγοράς του ξηρού φορτίου

Η αγορά του ξηρού φορτίου υπήρξε το τελευταίο διάστημα σε συνεχιζόμενη πτωτική πορεία. Οι τιμές για τα πλοία Capesize υπέστησαν την μεγαλύτερη πτώση, με τη μέση τιμή για την κατηγορία 5TC να πέφτει στα 8.156 δολάρια/ημέρα, σημειώνοντας πτώση 29% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αυτή η τιμή είναι η χαμηλότερη από τον Μάρτιο του 2023. Αντίστοιχα, οι τιμές για τα Handysize μειώθηκαν κατά 9%, με το 7TC Average να καταγράφει 7.406 δολάρια/ημέρα, φτάνοντας το χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2023. Η πιο δύσκολη κατάσταση παρατηρείται για τα Supramax και Kamsarmax, τα οποία είδαν τις τιμές τους να καταρρέουν στο χαμηλότερο σημείο από το 2020. Ειδικότερα, η μέση τιμή για τα Kamsarmax έπεσε στα 6.969 δολάρια/ημέρα, μειωμένη κατά 14% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Αγορά υγρού φορτίου και πτώση τιμών

Η αγορά του υγρού φορτίου παρουσίασε αντίστοιχη καθοδική πορεία, με τις μεγαλύτερες πτώσεις να καταγράφονται στις τιμές των VLCC και MR Pacific. Οι τιμές του VLCC TCE μειώθηκαν κατά 36% και έκλεισαν την εβδομάδα στα 36.265 δολάρια/ημέρα, ενώ οι τιμές για τα MR Pacific Basket μειώθηκαν κατά 29%, φτάνοντας τα 16.268 δολάρια/ημέρα. Επίσης, οι τιμές για τα Suezmax και Aframax σημείωσαν πτώσεις της τάξης του 9% και 4%, αντίστοιχα.

Προοπτικές

Η πορεία της ναυτιλιακής αγοράς για το 2025 εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ. Η τιμή του αργού πετρελαίου WTI έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα 74 δολάρια/βαρέλι, καθώς ο Πρόεδρος Τραμπ ανακοίνωσε σχέδια για πίεση στην Σαουδική Αραβία και τον ΟΠΕΚ προκειμένου να μειώσουν τις τιμές του πετρελαίου. Παράλληλα, οι τελευταίες αμερικανικές κυρώσεις που έθεσαν εκτός αγοράς 183 επιπλέον πλοία έχουν προκαλέσει αύξηση στις τιμές μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα, με το κόστος από τον τερματικό σταθμό Kozmino να έχει αυξηθεί πέντε φορές, φτάνοντας τα 6,5–7,5 εκατομμύρια δολάρια ανά δρομολόγιο.

Επιπλέον, η ανακοίνωση από τις δυνάμεις Χούθι για περιορισμό των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα αφήνει περιθώρια για ενδεχόμενη ομαλοποίηση της κατάστασης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη κίνηση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Σημειώνεται ότι η Αίγυπτος έχασε πάνω από 60% των εσόδων της από τη Διώρυγα το 2024, λόγω της αποφυγής της Ερυθράς Θάλασσας από τα πλοία, με αποτέλεσμα να επιλέγεται η πιο μακρινή διαδρομή γύρω από την Νότια Αφρική.

Συνολικά, οι εξελίξεις στο διεθνές πετρέλαιο και οι γεωπολιτικές προκλήσεις θα συνεχίσουν να διαμορφώνουν την πορεία της ναυτιλιακής αγοράς το 2025, με τις όποιες αποφάσεις του Προέδρου Τραμπ να έχουν καθοριστική επιρροή στην κατεύθυνση της παγκόσμιας οικονομίας.

Διαβάστε ακόμη 

Τράπεζες: Δυναμική επάνοδος του factoring, έρχονται εξαγορές και συγχωνεύσεις

Masdar: Χρηματοδοτεί το πρώτο πράσινο ferry boat στην γραμμή Πόρου – Γαλατά

Επένδυση €60 εκατ. για συγκρότημα 210 διαμερισμάτων στην Πειραιώς 44 – Τιμές από 5.500 ευρώ/τ.μ. (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα