Ο τομέας της ναυτιλίας LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) εισέρχεται στο 2025 υπό πίεση, εν μέσω απαιτητικών αγοραστικών συνθηκών και σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων. Οι πολιτικές των Ηνωμένων Πολιτειών στον τομέα της ενέργειας και του εμπορίου, η μεταβαλλόμενη κατάσταση στη Θάλασσα Ερυθρά και οι συνέπειες από τη διακοπή των ρωσικών ροών αερίου μέσω Ουκρανίας αναμένεται να ασκήσουν σημαντική επιρροή στην αγορά LNG.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος INTERMODAL ανέλυσε την αγορά και αποτύπωσε τις προβλέψεις για το 2025 σε έκθεση που δημοσίευση την οποία επιμελήθηκε ο αναλυτής Νίκος Ταγκούλης.
Πιο συγκεκριμένα:
Εμπορικές Πολιτικές και Τιμολογιακή Στρατηγική
Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, για την επιβολή δασμών 10% στις εισαγωγές από την Κίνα, η οποία συνοδεύεται από προσωρινή αναστολή παρόμοιων μέτρων για το Μεξικό και τον Καναδά, η Κίνα απάντησε με δικούς της δασμούς, συμπεριλαμβανομένων 15% στο αμερικανικό LNG. Η εξέλιξη αυτή εγείρει ανησυχίες για έναν νέο εμπορικό πόλεμο, ενώ η δυναμική των δασμών ενδέχεται να προκαλέσει αλλαγές στις τιμές του LNG και να αναδιατάξει τα εμπορικά μοτίβα, επηρεάζοντας τις ναυτιλιακές διαδρομές και τη ζήτηση σε τονομίλια (ανά μονάδα απόστασης).
Επικίνδυνη Εξάρτηση από Ρωσικό Φυσικό Αέριο
Η διακοπή των ρωσικών ροών αερίου μέσω Ουκρανίας έχει αναγκάσει την Ευρώπη να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές προμήθειας για να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο. Η αγορά έχει καταγράψει αύξηση των θαλάσσιων εισαγωγών LNG από τις ΗΠΑ μέσω των ελληνικών τερματικών σταθμών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης. Αναμένεται ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί, με αυξημένες εισαγωγές μέσω Ελλάδας και Τουρκίας, καθώς η ΕΕ καταβάλλει προσπάθειες να καλύψει τις ανάγκες LNG της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες πριν καλύπτονταν από τους ρωσικούς αγωγούς. Σε γενικές γραμμές, οι εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν, όμως οι μικρότερες αποστάσεις σε σύγκριση με το εμπόριο ΗΠΑ-Ασία ενδέχεται να οδηγήσουν σε μείωση της ζήτησης σε ton-mile.
Επανεκκίνηση στην Ερυθρά Θάλασσα
Η πιθανή επανεκκίνηση του εμπορίου στη Θάλασσα Ερυθρά, μετά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα, αναμένεται να έχει μεικτά αποτελέσματα στον τομέα της ναυτιλίας LNG. Από τη μία πλευρά, αυτό μπορεί να αναζωογονήσει ορισμένες διαδρομές, όπως οι αποστολές LNG από το Κατάρ προς την Ευρώπη και οι εξαγωγές από την Αλγερία προς την Ασία. Ωστόσο, οι μειωμένες παρακάμψεις γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αναμένεται να μειώσουν τη ζήτηση σε ton-mile, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσουν τη διαθέσιμη χωρητικότητα της ήδη μεγάλης ναυτιλιακής στόλου LNG. Επίσης, η χρονική στιγμή πλήρους επαναλειτουργίας του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και η εκτίμηση των κινδύνων από τους Αμερικανούς ναυλωτές για την πλοήγηση σε αυτήν την οδό είναι σημαντικοί παράγοντες προς αξιολόγηση.
Πρόβλεψη Ανάπτυξης και Τάσεις για το 2025
Για το 2025, αναμένεται αύξηση του εμπορίου LNG κατά 4,6%, ωστόσο, η αγορά αναμένεται να παραμείνει υπό πίεση, καθώς αυτή η ανάπτυξη αναμένεται να ξεπεραστεί από μια ισχυρότερη επέκταση της προσφοράς χωρητικότητας .
Κατώτερες Τιμές Φορτίου
Ο τομέας της ναυτιλίας LNG βρίσκεται σε καθοδική πορεία, με τους ναύλους να καταγράφουν ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με συνεχείς πτώσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Αυτή τη στιγμή, η τιμή spot για ένα LNG carrier 174.000 κ.μ. διαπραγματεύεται στα απογοητευτικά 9.000 δολάρια, 83% χαμηλότερα από τον μέσο όρο του 2024 (54.149 δολάρια/ημέρα). Η αγορά TC ακολουθεί την ίδια πορεία, με τον ναύλο 1-ετούς TC να έχει καθοριστεί στα 25.000 δολάρια/ημέρα, έναντι του μέσου όρου των 68.962 δολαρίων/ημέρα του 2024, έτος ήδη με χαμηλούς ναύλους, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2023 και 2022 (152.308 δολάρια/ημέρα και 172.096 δολάρια/ημέρα αντίστοιχα).
Παράγοντες Πίεσης- Υπερπροσφορά χωρητικότητας
Αναφορικά με την προσφορά, επικρατεί υπερπροσφορά χωρητικότητας , καθώς πολλά πλοία εισήλθαν στην αγορά μετά το κύμα παραγγελιών της περιόδου μετά την πανδημία. Η προσφορά αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται με ρυθμό 10% το 2025 και 12% το 2026, καθώς το βιβλίο παραγγελιών παραμένει υψηλό, καλύπτοντας το 49,5% της συνολικής χωρητικότητας. Παράλληλα, οι τιμές των νέων πλοίων μειώνονται σταδιακά, από 260 εκατομμύρια δολάρια (για πλοίο 174.000 κ.μ.) στις αρχές Ιανουαρίου, σε 257 εκατομμύρια δολάρια στο τέλος του μήνα, μειωμένες κατά 2,3% σε σχέση με το μέσο όρο του 2024 (262,97 εκατομμύρια δολάρια).
Στρατηγική Ανακύκλωσης και Αποσύρσεις
Στο μέτωπο της ανακύκλωσης, φαίνεται ότι πραγματοποιήθηκε η πρώτη πώληση για ανακύκλωση το 2025, καθώς η νοτιοκορεατική ναυτιλιακή εταιρεία Hyundai LNG Shipping αποφάσισε να πουλήσει για ανακύκλωση ένα 29χρονο LNG carrier. Παρά την περιορισμένη δραστηριότητα το 2024, ορισμένοι ιδιοκτήτες μπορεί να εξετάσουν την απόσυρση παλαιότερων σκαφών το 2025, δεδομένων των τρεχουσών συνθηκών στην αγορά, ιδίως των μονάδων που επιστρέφουν από μακροχρόνιες συμβάσεις. Το 2024, οι δραστηριότητες ανακύκλωσης αφορούσαν 8 σκάφη συνολικής χωρητικότητας 0,96 εκατομμυρίων κ.μ., σε σύγκριση με 7 σκάφη το 2023 (0,69 εκατομμύρια κ.μ.).
Διαβάστε ακόμη
Anemos RES: «Φουλ επίθεση» με δύο νέα projects αντλησιοταμίευσης
Apple: Οι προκλήσεις από την τεχνητή νοημοσύνη και ο σκληρός ανταγωνισμός από την Κίνα
Επικουρικές συντάξεις: Οι αυξήσεις που δικαιούνται οι συνταξιούχοι με βάση τις εισφορές τους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα