Σημαντικό πλήγμα δέχτηκαν οι φιλοδοξίες της γερμανικής κυβέρνησης και του Όλαφ Σολτς προσωπικά να μετατρέψουν τη χώρα σε ισχυρή δύναμη στον στρατηγικής σημασίας κλάδο των ημιαγωγών, καθώς η αμερικανική Wolfspeed ανέβαλε το σχέδιο της για τη δημιουργία εργοστασίου μικροτσίπ στη Γερμανία.
Το project της Wolfspeed σε συνεργασία με τη γερμανική ZF αφορούσε μια επένδυση ύψους 3 δισ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας μικροτσίπ στο Σάαρλαντ, κοντά στα σύνορα με τη Γαλλία, με περίπου 1.000 εργαζόμενους. Ο τύπος των μικροτσίπ που θα κατασκευάζονταν θα είχε χρήση κυρίως στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.
Ωστόσο, το σχέδιο «μπήκε» στο συρτάρι, λόγω κυρίως της καθίζησης στον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των αμφιβολιών για την πορεία του κλάδου στην Ευρώπη και όχι μόνο.
Το γεγονός ότι η είδηση αυτή ήρθε μόλις λίγες εβδομάδες μετά την απόφαση και της επίσης αμερικανικής Intel να βάλει στον… πάγο το σχέδιο της για τη δημιουργία ενός μέγα εργοστασίου μικροτσίπ στο Μαγδεμβούργο.
Το εν λόγω project αξίας 30 δισ. ευρώ είχε διασφαλίσει και κολοσσιαία επιδότηση ύψους 9,9 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση, την οποία η Καγκελαρία είχε υπερασπιστεί προκειμένου να διασφαλίσει την θεωρούμενη ως τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στη Γερμανία στη μεταπολεμική ιστορία της χώρας. Έτσι, το φιάσκο είχε ανάλογη βαρύτητα για την κυβέρνηση, πόσο μάλλον όταν σε αυτό προστέθηκε και η σημερινή απόφαση της Wolfspeed.
Πραγματικά, το θέμα πήρε μεγάλες διαστάσεις από τα εγχώρια media και όχι μόνο επιτρέποντας και στα κόμματα της αντιπολίτευσης να ασκήσουν δριμεία κριτική κατά της κυβέρνησης.
«Η φούσκα των επιδοτήσεων έσκασε και οδηγεί σε ένα και μόνο συμπέρασμα: την αποτυχία της οικονομικής πολιτικής του συνασπισμού Σολτς» σχολίασε χαρακτηριστικά η βουλευτής των Χριστιανοδημοκρατών, Τζούλια Κλέκνερ.
Όπως η Intel, έτσι και η Wolfspeed είχε διασφαλίσει κρατική επιδότηση για το εργοστάσιο στο Σάαρλαντ, ύψους 515 εκατ. ευρώ.
Στο ίδιο μήκος κύματος και δημοσίευμα του περιοδικού Spiegel, που πρόσθεσε και τον παράγοντα της μείωσης των θέσεων εργασίας και της αύξησης της ανεργίας, καθώς μεγάλες εταιρείες μειώνουν τις επενδύσεις τους στη Γερμανία ή προχωρούν σε περικοπές.
Πάντως, το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Γερμανία, ακριβώς διότι τα φιλόδοξα σχέδια του Βερολίνου αποτελούσαν σημαντικό όχημα και για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ, που έχει τοποθετήσει ψηλά τον πήχη στην αναβάθμιση της εγχώριας παραγωγής προκειμένου να μειώσει την εξάρτηση της από ξένες εισαγωγές, κυρίως από την Κίνα.
Συγκεκριμένα, η Κομισιόν έχει θέσει ως στόχο να διπλασιάσει το ευρωπαϊκό μερίδιο στην παγκόσμια παραγωγή μικροτσίπ έως και το 20% μέχρι το 2030 από κάτω του 10% που είναι σήμερα.
* Στη κεντρική φωτογραφία ο Καγκελάριος Σολτς με τον CEO της Wolfspeed κατά την ανακοίνωση του project, το 2023
Διαβάστε ακόμη
ΔΝΤ: Μείωση χρέους κάτω από 140% του ΑΕΠ χωρίς «ξεζούμισμα» της οικονομίας
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ βλέπει «πραγματικά καλή πρόοδο» στον πληθωρισμό μέχρι στιγμής
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα