Μόνιμα στην επικαιρότητα βρίσκεται τα τελευταία χρόνια η εταιρεία leader του κλάδου των ταχυμεταφορών ACS, λόγω των μεγάλων επενδύσεών της, αλλά ταυτόχρονα και της… διαρκούς φημολογίας για πιθανή πώλησή της.

Ο όμιλος Quest ποτέ δεν αρνήθηκε το ενδιαφέρον ισχυρών διεθνών «παικτών» για την εξαγορά της θυγατρικής του, που αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα assets του. Ξεκάθαρο είναι όμως ότι όλα εξαρτώνται από το ύψος του προσφερόμενου τιμήματος σε αυτές τις περιπτώσεις και όπως έχει εξηγήσει ο ίδιος ο Θεόδωρος Φέσσας το deal μπορεί να γίνει ξαφνικά, μπορεί και να μη γίνει ποτέ.

Μια άλλη φράση του «κάθε εταιρεία μας τη δουλεύουμε και την αναπτύσσουμε σαν να την έχουμε εφ’ όρου ζωής» επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι ο πήχης των επενδύσεων ανεβαίνει για την ACS.

Στη σημερινή συνέντευξή του στο newmoney ο Γενικός Διευθυντής της ACS, Κώστας Μενεγάκης, αποκαλύπτει ότι οι νέες επενδύσεις του ομίλου σε αυτήν θα υπερβούν τα 60 εκατ. ευρώ έως το 2030, «σκιαγραφεί» το πλήρες πλάνο ανάπτυξης της, θέτει ως στόχο για τα έσοδα της το «φράγμα» των 300 εκατ. ευρώ, ενώ για το θέμα της ενδεχόμενης πώλησής της αναφέρει:«Δεν υπάρχει κάποιο νεότερο. Η Quest Holdings, μητρική μας εταιρεία, ως εισηγμένη ενημερώνει έγκαιρα και με ακρίβεια τους μετόχους της και το επενδυτικό κοινό για κάθε εξέλιξη στο χαρτοφυλάκιο των εταιρειών της, σύμφωνα με όσα ορίζει η νομοθεσία.».

-Από το αρχικό πλάνο επένδυσης επιπλέον 50 εκατ. ευρώ σε βάθος 5ετίας, πέρα από τα πρώτα 50 εκατ. ευρώ, τι ποσό θα κατευθυνθεί φέτος στην ACS κύριε Μενεγάκη και σε ποιους τομείς; Σε ποιες νέες τεχνολογίες θα επενδύσει η εταιρεία; Ποια είναι τα σχέδια της, γενικότερα;

Ακολουθούμε έναν διαρκώς εξελισσόμενο αναπτυξιακό σχεδιασμό, επενδύοντας μεγάλα ποσά στα τεχνολογικά και ψηφιακά μέσα, στους ESG στόχους, στον εμπλουτισμό των υπηρεσιών μας και στην ανανέωση των δομών μας.

Το στρατηγικό πλάνο της ACS εστιάζει πρωτίστως στη συνεχή ενίσχυση της ψηφιακής εξυπηρέτησης σε κάθε σημείο της, στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών με νέα εργαλεία, καθώς και στην εξέλιξη των υπηρεσιών της με βάση τις τεχνολογικές καινοτομίες.

Τα 50 εκατ. ευρώ που δαπανήθηκαν τα τελευταία χρόνια αποτέλεσαν τη μεγαλύτερη επένδυση στον κλάδο των ταχυμεταφορών, με επίκεντρο το νέο hub. Στα επόμενα χρόνια, έως και το 2030, εκτιμάμε ότι θα υλοποιήσουμε ενδεχομένως πάνω από 60 εκατ. ευρώ, με στόχευση κυρίως στο last mile και την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών του e-commerce. Το τελικό μέγεθος των επενδύσεων θα εξαρτηθεί και από την ανάπτυξη και τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και τις ανάγκες των πελατών μας.

Έως το τέλος του έτους, οι επενδύσεις μας εκτιμάται ότι θα ανέλθουν έως και περίπου τα 10 εκατ. ευρώ. Ο σημαντικότερος πυλώνας των επενδύσεων αυτών, τόσο για φέτος, αλλά και στα επόμενα χρόνια, είναι η ανάπτυξη του δικτύου Out of Home (OoH) διανομής αποστολών και άπτεται κυρίως της ανάπτυξης του δικτύου των Smartpoint Lockers (για τα οποία η εταιρεία έχει ήδη επενδύσει περίπου 5 εκατ. ευρώ), της αύξησης του του sorting capacity σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και της ανανέωσης του στόλου μέσω της ηλεκτροκίνησης.

-Πόσα smart lockers θεωρούνται ενεργά σήμερα και ποιος ο στόχος για το 2024 και το 2025, για τον αριθμό τους και την γεωγραφική επέκτασή τους;

Η ACS σήμερα λειτουργεί περισσότερες από 13.500 αυτόματες θυρίδες, σε περισσότερα από 360 σημεία, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δουλεύουμε στην κατεύθυνση της συνεχούς αύξησης των σημείων αυτών, θέλοντας να επεκτείνουμε το δίκτυο ACS Smartpoint Lockers σε ακόμη περισσότερα σημεία στη χώρα, παρέχοντας αδιάλειπτη εξυπηρέτηση στους πελάτες μας και μειώνοντας παράλληλα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας μας. Ο τρέχων σχεδιασμός μας είναι ως το τέλος του 2024 με αρχές του 2025 το πλήθος αυτό να ξεπεράσει τις 40.000 θυρίδες ή 1.000 σημεία, στα τέλη του 2025 τις 60.000 θυρίδες ή 1.500 σημεία, και να φτάσει πάνω από τις 150.000 θυρίδες ή 3.600 σημεία έως το 2030, τοποθετώντας lockers και σε άλλες μεγάλες πόλεις και νησιά της χώρας. Η εταιρεία έχει συμπεριλάβει στο 7ετές στρατηγικό της πλάνο επενδύσεις ύψους άνω των 36 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου των lockers, αναμένοντας οι παραλαβές από αυτά τα σημεία να αποτελούν το 26% των εσόδων της ACS έως το 2030.

-Υπάρχει πλάνο για τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων και πόσα αριθμεί το δίκτυο;

Η ACS σήμερα έχει περισσότερα από 750 σημεία εξυπηρέτησης σε Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Βουλγαρία. Για τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων του δικτύου της, η εταιρεία υλοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα πλάνο διαρκούς αναβάθμισής τους, δημιουργώντας συνεχώς μεγαλύτερους χώρους υποδοχής πελατών (reception), αλλά κυρίως χώρους διακίνησης, για να καλύψει την αύξηση του όγκου των αποστολών που διακινούνται καθημερινά. Από τον Οκτώβριο του 2022 έχει δημιουργήσει μια νέα πλατφόρμα εφαρμογών για την αξιολόγηση του δικτύου καταστημάτων, οι οποίες χρησιμοποιούνται για τον καθημερινό έλεγχο της λειτουργίας των καταστημάτων, μέσω των αντίστοιχων δεικτών απόδοσης (KPIs), με σκοπό τη δρομολόγηση τυχόν απαιτούμενων ενεργειών βελτίωσης. Παράλληλα, από το 2022 η ACS έχει επενδύσει στην ανάπτυξη μιας online πλατφόρμας εκπαίδευσης για τους εργαζόμενους του δικτύου και όλων των σημείων εξυπηρέτησης ACS, με εύκολη πρόσβαση και μέσω κινητής συσκευής, η οποία προσφέρει επικαιροποιημένα μαθήματα ανά ιδιότητα χρήστη, μαθήματα συμπεριφοράς σε επίπεδο ομάδας, αλλά και προς τους πελάτες. Μέχρι στιγμής έχουν εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί πάνω από 1.500 χρήστες της πλατφόρμας.

Τέλος, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση στροφής των καταναλωτών προς τα σταθερά σημεία εξυπηρέτησης, για παραλαβές στον δικό τους χρόνο, και προκειμένου να καλύψουμε την ανάγκη των πελατών μας, ανοίγουμε νέα καταστήματα εξυπηρέτησης (ρεσεψιόν) σε περιοχές που αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει ανάγκη, αναπτύσσοντας παράλληλα και το εκτενές δίκτυο σημείων αυτόματης εξυπηρέτησης (lockers) με διευρυμένο ωράριο, 24 ώρες/μέρα και 7 ημέρες /εβδομάδα.

Κώστας Μενεγάκης

-Τι ποσοστό καταλαμβάνουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στον στόλο της ACS;

Η εταιρεία έχει εστιάσει στη σταδιακή μείωση των εκπομπών αερίων από το στόλο της. Επενδύει σε ηλεκτρικά οχήματα και υιοθετεί πράσινες τεχνολογίες για τη λειτουργία των οχημάτων της. Ήδη, περισσότερο από το 48% του ιδιο-χρησιμοποιούμενου στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων της είναι ηλεκτρικά/υβριδικά, συμβάλλοντας ενεργά στη δραστική μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Συνολικά σε αριθμούς, αυτή τη στιγμή η εταιρεία διαθέτει 41 ηλεκτροκίνητα επιβατικά οχήματα (33 υβριδικά/PHEV και 8 ηλεκτρικά/BEV). Επίσης διαθέτει και 10 πλήρως ηλεκτροκίνητα (ηλεκτρικά/BEV) Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης, ενώ έως το 2030 στοχεύει στην ενσωμάτωση επιπλέον 150 ηλεκτρικών βαν και ηλεκτρικών δίκυκλων στον μεταφορικό της στόλο, μέσω μιας επένδυσης ύψους 2,5 εκατ. Ευρώ.

-Είχε αναφερθεί ότι το νέο logistics hub της ACS λειτουργούσε πέρσι σε ένα capacity 20%. Τι δείχνουν τα επικαιροποιημένα στοιχεία για τις επιδόσεις του;

Το νέο υπερσύγχρονο Logistics hub στις κεντρικές εγκαταστάσεις της ACS έχει παραγωγική δυνατότητα αποστολής 50 χιλιάδων δεμάτων την ώρα, τετραπλασιάζοντας την παλιότερη δυνατότητα διαλογής των δεμάτων της εταιρείας. Με στόχο την αύξηση του sorting capacity τόσο στο hub της Αθήνας όσο και στο νέο hub της Θεσσαλονίκης, καθώς και την αύξηση του επιπέδου διαλογής από το κατάστημα στο δρομολόγιο, η ACS σχεδιάζει τα επόμενα χρόνια επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ για την απόκτηση νέων μηχανημάτων διαλογής και την αξιοποίηση μεγαλύτερης λειτουργικής επιφάνειας.

-Υπάρχουν νέες μεγάλες συνεργασίες για την ACS στο εξωτερικό ή και την Ελλάδα;

Εξετάζουμε διαρκώς επεκτάσεις σε νέες αγορές και τομείς, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που προκύπτουν από την αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και τις ανάγκες της αγοράς, και αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες για μελλοντικά βήματα της εταιρείας.

-Η προετοιμασία του project των παραδόσεων με drones σε ποια φάση βρίσκεται;

Το project των παραδόσεων με drones απαιτεί μελέτες και νομοθετικές ρυθμίσεις για την απελευθέρωση πτήσεων Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών στην Ελλάδα. Επίσης και η τεχνολογία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, γεγονός που καθιστά ακόμα μη εμπορικά εκμεταλλεύσιμη τη λύση των drones. Το προηγούμενο έτος πραγματοποιήσαμε την πρώτη αδειοδοτημένη πιλοτική πτήση αποστολής ιατροφαρμακευτικού υλικού από την Κω προς την Ψέριμο με μη επανδρωμένο αεροσκάφος. Η πρωτοβουλία αφορούσε εταιρείες του Ομίλου Quest, ACS και Uni Systems, μαζί με το Pleiades IoT Innovation Cluster και την PROBOTEK. Η δράση αποτέλεσε και αφορμή για τιμητικές βραβεύσεις.

Κατά το επόμενο διάστημα, συνεχίζουμε να συμμετέχουμε σε ερευνητικά projects, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και φορείς από την Ελλάδα και την Ευρώπη. Μέσω του Τμήματος Καινοτομίας της ACS, εξετάζονται διαρκώς σε πιλοτικό επίπεδο καινοτόμες τεχνολογίες προσαρμοσμένες στις επιχειρησιακές ανάγκες της εταιρείας και στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Τα αυτόνομα οχήματα, είτε επίγεια, είτε εναέρια, αποτελούν για εμάς βασικό πεδίο ενδιαφέροντος.

-Ποια είναι η πορεία των μεγεθών της εταιρείας το 2024 και ποια η εκτίμηση για το σύνολο της χρήσης;

Το Ά εξάμηνο του 2024 η εταιρεία παρουσίασε αύξηση 6% στις πωλήσεις της, με παράλληλη άνοδο 5% στα κέρδη προ φόρων. Υπολογίζουμε ότι στο κλείσιμο της τρέχουσας χρήσης, τα έσοδα της ACS θα συνεχίσουν την αυξητική πορεία του Α’ εξαμήνου, με αντίστοιχη αύξηση και στην κερδοφορία. Βάσει του στρατηγικού μας πλάνου, έως το 2030 εκτιμάται ότι τα συνολικά έσοδα θα έχουν περίπου διπλασιαστεί σε σχέση με το 2023, προσεγγίζοντας περίπου τα 300 εκατ. ευρώ.

-Ποια είναι η εικόνα σας, κύριε Μεγεγάκη, για την αγορά των ταχυμεταφορών σήμερα; Με τι ρυθμούς αναπτύσσεται; Ποια είναι τα προβλήματα;

Με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΤ για το 2022, η ταχυδρομική αγορά στην Ελλάδα έχει έσοδα ύψους 655 εκατ. ευρώ (3,9% αύξηση από το 2021), από τα οποία το 80% αφορούν τις ταχυμεταφορές, με ένα σύνολο 713 επιχειρήσεων και κύκλο εργασιών 524 εκατ. ευρώ, ενώ η ετήσια αύξηση στον κλάδο των ταχυμεταφορών από το 2022 στο 2023 έχει καταγραφεί στο 3%. Παρόλο που πλέον τα μεγέθη δεν έχουν τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης με την περίοδο της πανδημίας, η αγορά μας αναμένεται να συνεχίσει την αυξητική της πορεία, λόγω της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα. Οι προκλήσεις που καλούνται όλες οι εταιρείες ταχυμεταφοράς να αντιμετωπίσουν, και επηρεάζουν τη βιωσιμότητά τους, είναι η εξεύρεση εξειδικευμένου προσωπικού και η συνεχής αύξηση του μεταφορικού κόστους.

Διαβάστε ακόμη

Ασκήσεις ισορροπίας και ρίσκα στο placement της Εθνικής Τράπεζας

Νίκος Λαβίδας: Το σχέδιο ανάτασης της ΑΒ Βασιλόπουλος, η εξαγορά, το πρόστιμο και τα μηνύματα στους …«μνηστήρες»

«Πληρώστε και γλιτώστε» το μισό πρόστιμο στην εφορία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα