Η κίνηση στους δρόμους είναι για γερά νεύρα. Όπου και αν κοιτάξεις βλέπεις μποτιλιάρισμα χιλιομέτρων σε καθημερινή βάση και ιδίως τις ώρες αιχμής. Βέβαια, το πρόβλημα έχει λάβει τέτοιες διαστάσεις που ο χρόνος μετριέται διαφορετικά, αφού οι περιβόητες «ώρες αιχμής» παρατηρούνται σχεδόν καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας, με την αυξημένη εμπορική κίνηση και τις ανάγκες των πολιτών για μετακίνηση να «γονατίζουν» τις μεγαλουπόλεις. Οι λύσεις λιγοστές, οι εναλλακτικές που προσφέρουν τα ΜΜΜ δεν επαρκούν για να καλύψουν τις απαιτήσεις, επομένως η εικόνα παραμένει ίδια σχεδόν κάθε ημέρα με τους χάρτες που συμβουλευόμαστε όλοι να βάφονται στα κόκκινα. Το φαινόμενο, όπως θα υπέθετε κανείς, δεν παρατηρείται μόνο στις κεντρικές αρτηρίες, αλλά έχει μεταφερθεί και σε παρακείμενες οδούς, ακόμα και στα προάστια.

Υπάρχει σωτηρία; Σύμφωνα με τους επιστήμονες αρκεί ένα μικροσκοπικό έντομο για να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Περιβάλλοντος και Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου του Τρέντο στην Ιταλία η συμπεριφορά των μυρμηγκιών μπορεί να λειτουργήσει ως βάση για την εφαρμογή μεθόδων με στόχο την αποσυμφόρηση των δρόμων.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές τα μυρμήγκια υιοθετούν στρατηγικές που ευνοούν την ομαλή ροή ακόμα και όταν παρατηρείται υψηλή πυκνότητα. Χάρη σε αυτές τις τεχνικές οι ειδικοί μπορούν να μελετήσουν παραμέτρους για την κυκλοφορία και να απαλλάξουν τους πολίτες από το κυκλοφοριακό έμφραγμα.

«Κατά τη διάρκεια της κίνησής τους, τα μυρμήγκια δημιουργούν δίκτυα μονοπατιών που μοιράζονται πολλά χαρακτηριστικά με την κυκλοφορία των οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους», αναφέρει η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Transportation Research Interdisciplinary Perspectives.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από τις μετακινήσεις των μυρμηγκιών και παρατήρησαν τη συμπεριφορά τους σε ένα μονοπάτι μήκους 30 εκατοστών -που ισοδυναμεί με 100 φορές το μήκος του σώματος κάθε μυρμηγκιού – χαρτογράφησαν την τροχιά, την ταχύτητα, τη ροή και την πυκνότητα.

Τα ευρήματά τους αποκαλύπτουν πως τα έντομα αυτά εφαρμόζουν συγκεκριμένες στρατηγικές κυκλοφορίας (σχηματισμός ομάδας, σχεδόν σταθερή ταχύτητα και απαγόρευση προσπέρασης) που αποτρέπουν τη συμφόρηση, ακόμη και σε συνθήκες υψηλής πυκνότητας.

«Τα μυρμήγκια είναι από τα λίγα είδη που μπορούν να διαχειριστούν αμφίδρομες ροές κυκλοφορίας, όπως οι δρόμοι μας, αλλά κινούνται ανεμπόδιστα χωρίς συμφόρηση», εξηγεί ο Μάρκο Γκουεριέρι, καθηγητής με ειδίκευση στις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές στο Τμήμα Πολιτικών, Περιβαλλοντικών και Μηχανολόγων Μηχανικών και συντάκτης της μελέτης.

Τα μυρμήγκια, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, ακολουθούν μονοπάτια φερομόνης που σηματοδοτούνται από τον αρχηγό και κινούνται αφήνοντας μικρά κενά το ένα από το άλλο, χωρίς προσπεράσεις.

Graph: Science Direct/ Transportation Research Interdisciplinary Perspectives

Επομένως, τα ευρήματα της έρευνας θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για την ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου της κυκλοφορίας για τα Συνδεδεμένα Αυτόματα Οχήματα (CAV) – που ανταλλάσσουν δεδομένα με άλλα οχήματα – σε «έξυπνους» δρόμους. Άλλωστε αυτό είναι το στοιχείο-πρόκληση για τα συστήματα ελέγχου και τη μεγιστοποίηση των ροών κυκλοφορίας και φυσικά της αποφυγής φαινομένων μποτιλιαρίσματος.

«Στο μέλλον, τα συστήματα κυκλοφορίας για τα CAV θα μπορούσαν να εμπνευστούν από τη συμπεριφορά των μυρμηγκιών. Ακριβώς όπως τα έντομα επικοινωνούν μέσω φερομόνης, στους έξυπνους δρόμους τα Συνδεδεμένα Αυτόματα οχήματα (CAV) θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν προηγμένες τεχνολογίες για να επικοινωνούν μεταξύ τους και με τη διαχείριση της οδικής υποδομής. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαν να σχηματίσουν συντονισμένες ομάδες, κινούμενες με υψηλές ταχύτητες και με μικρή απόσταση μεταξύ τους σε παράλληλες λωρίδες κυκλοφορίας. Η προσέγγιση αυτή θα μπορούσε να ενισχύσει την αποδοτικότητα της κυκλοφορίας, να βελτιώσει τα επίπεδα εξυπηρέτησης και να μειώσει τις εκπομπές αερίων», αναφέρει ο Γκουεριέρι.

Διαβάστε ακόμα

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που βλέπει το ελληνικό επιχειρείν στα «μηνύματα» Τραμπ

Συνάντηση Μητσοτάκη με τον CEO της Telekom – Eπενδύσεις €3 δισ. στην Ελλάδα

Υδρογονάνθρακες: Ξεκινούν και επίσημα οι έρευνες νότια της Πελοποννήσου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα