Οι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 για το 2025 είναι περίπου 15% χαμηλότεροι από τα επίπεδα του 2021 και οι ειδικοί λένε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να πουλήσουν τουλάχιστον 20% αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα – ε μια εποχή που η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έχει παραμείνει στάσιμη στην Ευρώπη με λιγότερο από 14% μερίδιο αγοράς.
Η αποτυχία του στόχου οδηγεί σε πρόστιμο €95 ανά γραμμάριο CO2 πάνω από το όριο ανά όχημα. Σύμφωνα με μια εκτίμηση πέρυσι από τη ένωση ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA, ο κλάδος κινδυνεύει να πληρώσει περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα. Ωστόσο η Transport & Environment, δήλωσε τον Δεκέμβριο ότι ο αριθμός αυτός θα είναι πιθανότατα πολύ χαμηλότερος, ίσως λιγότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Ο Matthias Schmidt, αναλυτής που παρακολουθεί στενά την ευρωπαϊκή αγορά EV, δήλωσε στις 7 Ιανουαρίου ότι η βιασύνη για τη δημιουργία συμμαχιών έδειξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν ένα πρώιμο εφεδρικό σχέδιο εάν οι πωλήσεις EV δεν επιταχυνθούν.
«Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι οι κατασκευαστές δυσκολεύονται να επιτύχουν τους στόχους, αλλά δείχνει επίσης ότι οι OEM στοχεύουν να εξασφαλίσουν μια εφεδρική επιλογή εάν δεν επιτύχουν τον στόχο του στόλου τους μέχρι το τέλος του έτους». Οι μεμονωμένοι στόχοι των αυτοκινητοβιομηχανιών βασίζονται στη μέση μάζα των οχημάτων τους, με τις μάρκες που πωλούν μεγαλύτερα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των Mercedes-Benz και BMW, να έχουν υψηλότερα όρια CO2.
Οι εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας έχουν εκτιμήσει ότι η πώληση ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να αντισταθμίσει τις εκπομπές τριών έως τεσσάρων βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, εξ ου και η λογική πίσω από τη συγκέντρωση. Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η Tesla, μπορούν να αποκομίσουν δισεκατομμύρια από τη συνεργασία τους με τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δυσκολεύονται να πουλήσουν ηλεκτρικά οχήματα.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά την τελευταία μείωση, αλλά μερικές έχασαν τους στόχους τους, με αποτέλεσμα συνολικά πρόστιμα άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen Group, Suzuki και Jaguar Land Rover. Η συμμαχία της Tesla περιλαμβάνει τις Stellantis, Toyota, Ford, Mazda.
Η Tesla θα είναι ο διαχειριστής μιας «ανοιχτής δεξαμενής», σύμφωνα με έγγραφα που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 6 Ιανουαρίου, τα μέλη της οποίας μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν τις Stellantis, Toyota, Ford, Mazda και Subaru. Ο όμιλος Tesla είναι ανοιχτός σε νέους αιτούντες μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το έγγραφο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της συμμαχίας Tesla κάλυψαν σχεδόν το 30% όλων των πωλήσεων στην Ευρώπη μέχρι 11 μήνες πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία πωλήσεων της ACEA. Το μερίδιο αγοράς της Tesla ήταν 2,2% κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου.
Ενας εκπρόσωπος της Stellantis δήλωσε στις 7 Ιανουαρίου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύτηκε να μειώσει τις εκπομπές CO2 και ότι η συμμετοχή στην ομάδα της Tesla «θα συμβάλλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων εκπομπών μας για το 2025, βελτιστοποιώντας παράλληλα τους πόρους μας». Η ομάδα περιλαμβάνει και τη νέα κινεζική μάρκα Leapmotor της Stellantis, η οποία ξεκινά πωλήσεις στην Ευρώπη με δύο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Ο επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της Stellantis, Jean-Philippe Imparato, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι με βάση τους κανόνες της ΕΕ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων του ομίλου στην Ευρώπη θα πρέπει να αυξηθούν έως 21% επί του του συνόλου, από 12%, με πιθανά πρόστιμα 300 εκατομμυρίων ευρώ για κάθε χαμένη ποσοστιαία μονάδα.
Σε μια δεύτερη ομάδα που ανακοινώθηκε στις 7 Ιανουαρίου, η Mercedes-Benz θα διαχειριστεί μια ομάδα που περιλαμβάνει την Smart JV της με τις Geely, Volvo και Polestar. Ο Li Shufu, πρόεδρος του Geely Group – της μητρικής εταιρείας της Volvo και της Polestar – κατέχει μερίδιο 10% στη Mercedes-Benz. Η ομάδα είναι ανοιχτή για τους αιτούντες μέχρι τις 7 Φεβρουαρίου.
Ένας εκπρόσωπος της Polestar δήλωσε στο Reuters ότι η Polestar, η Volvo και η Smart θα πουλήσουν τις πλεονάζουσες πιστώσεις εκπομπών τους στη Mercedes-Benz. Η Volvo δήλωσε στο Reuters ότι αναμένει να έχει «σημαντικό» πλεόνασμα CO2 φέτος και ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου εκπομπών CO2 της ΕΕ για το 2025.
Η BMW, ο όμιλος Volkswagen και ο όμιλος Renault είναι οι μόνες μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν αποτελούν ακόμη μέρος των δεξαμενών εκπομπών. Οι όμιλοι Volkswagen και Renault άφησαν να εννοηθεί ότι θα είναι δεκτικοί στη συγκέντρωση για την επίτευξη των στόχων τους για το 2025.
Ο επικεφαλής πωλήσεων της VW, Martin Sander, δήλωσε πρόσφατα στο Automotive News Europe ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης ήταν «σε καλή θέση» για να επιτύχει τον στόχο CO2 λόγω της επέκτασης της γκάμας αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και plug-in υβριδικών. Πρόσθεσε ότι για να αποφευχθούν πρόστιμα, έως και το ένα τέταρτο των ευρωπαϊκών πωλήσεων της VW φέτος θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικό.
Πριν από την 1η Ιανουαρίου η ACEA και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ζητήσει να καθυστερήσουν ή να τροποποιηθούν οι νέοι στόχοι εκπομπών. Άλλες, συμπεριλαμβανομένης της Stellantis υπό τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο Carlos Tavares, είχαν δηλώσει ότι θα ήταν σε θέση να επιτύχουν τους στόχους τους.
Ωστόσο, η Stellantis δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να μειώσει την παραγωγή μοντέλων εσωτερικής καύσης για να διασφαλίσει ότι θα πουλήσει αρκετά EV. Ο CEO της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε τον Νοέμβριο ότι η BMW ήταν σε θέση να επιτύχει τους στόχους της.
Διαβάστε ακόμη
Morgan Stanley: Alpha Bank και Eurobank οι επιλογές για το 2025 (γραφήματα)
Oliver Rakau (Oxford Economics): Γιατί βυθίζεται η οικονομία της Γερμανίας (pic+tweets)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα