Τα βασικότερα ερωτήματα για τη νέα πολιτική κομίστρου και τον τρόπο έκδοσης επικύρωσης και ακύρωσης του εισιτηρίου και της κάρτας για λεωφορεία και μετρό παρουσίασαν οι διοικήσεις του ΟΣΕΘ, της Ελληνικό Μετρό και του ΟΑΣΘ.

Ειδικότερα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, παρουσίασε τις βασικές αρχές της νέας πολιτικής κομίστρου αναλύοντας τα όσα πρέπει να αναμένουν οι πολίτες και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης από το Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη στις δημόσιες συγκοινωνίες του ΟΣΕΘ.

Η νέα περίοδος που έρχεται για τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης συνδυάζεται με τα ακόλουθα γεγονότα:

  1. Με την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό
  2. Με την αναδιάρθρωση αρκετών λεωφορειακών γραμμών σε διαδοχικές φάσεις (1η Δεκ, 1η Ιαν, 1η Φεβ) ώστε να διευκολύνεται η συνδυαστική χρήση Μετρό και λεωφορείων
  3. Με τη νέα πολιτική κομίστρου αρχικά με χωριστά κόμιστρα για Μετρό και λεωφορεία και στη συνέχεια, μετά την αξιολόγηση των νέων δεδομένων, με ενιαίο κόμιστρο ή/και με χωριστά κόμιστρα
  4. Με την δημιουργία τερματικών σταθμών λεωφορείων στους τερματικούς σταθμούς του Μετρό (Ν. Ελβετία, Ν.Σ. Σταθμός και Μίκρα)
  5. Με την κυκλοφορία από το Νέο ΟΑΣΘ 110 ηλεκτρικών λεωφορείων που έχουν ήδη δρομολογηθεί από τον Μάιο 2024, τη δρομολόγηση στο επόμενο διάστημα 160 μισθωμένων λεωφορείων που είναι είτε καινούργια είτε μικρής ηλικίας, και με την άφιξη μετά 2-3 έτη 220 περίπου επιπλέον νέων ηλεκτρικών λεωφορείων (Σύνολο 330 ηλεκτρικά)
  6. Με την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου της Περιαστικής συγκοινωνίας (που σήμερα γίνεται από τα ΚΤΕΛ), σε νέο Ανάδοχο που θα φέρει 220 καινούρια λεωφορεία εκ των οποίων τα 62 τουλάχιστον ηλεκτρικά (Σύνολο δηλαδή 550 καινούρια, εκ των οποίων τα 400 περίπου ηλεκτρικά)
  7. Με την έναρξη της λειτουργίας της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά

Τι αλλάζει μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό στην Θεσσαλονίκη σε σχέση με το κόμιστρο

  • Δημιουργούνται προς το παρόν χωριστά εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών για τα λεωφορεία και για το Μετρό.
  • Το ύψος του απλού κομίστρου για τα λεωφορεία μειώνεται από 0,90€ σε 0,60€ για τις αστικές διαδρομές και από 0,90€ σε 0,80€ για τις περιαστικές.
  • Το ύψος του απλού κομίστρου για το Μετρό διαμορφώνεται επίσης σε 0,60€
  • Οι χρήστες του απλού εισιτηρίου μπορούν να μετεπιβιβασθούν ελεύθερα στο αντίστοιχο μέσο εντός 70΄της ώρας από την πρώτη ακύρωση.
  • Για να χρησιμοποιήσει ο χρήστης στο ίδιο ταξίδι του Μετρό και Λεωφορείο/α, πρέπει να προμηθευτεί 2 εισιτήρια, ένα για το Μετρό και ένα για το λεωφορείο ή τα λεωφορεία, δηλαδή να καταβάλει 1,20€ ή 1,40€, με τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου καταβάλουν το 50% των ανωτέρω ποσών
  • Δημιουργείται τόσο για το Μετρό όσο και για τα Λεωφορεία εισιτήριο 10+1 διαδρομών, με κόστος 5,80€ (για τις περιαστικές διαδρομές 7,80€).
  • Το ύψος του κομίστρου για τις λεωφορειακές γραμμές express, τη γραμμή του αεροδρομίου και την Πολιτιστική γραμμή διαμορφώνεται σε 2,0€.
  • Το ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών με Μετρό και αντίστοιχα με λεωφορεία διαμορφώνεται σε 2,50€.
  • Οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών για το Μετρό και οι αντίστοιχες κάρτες για όλες τις λεωφορειακές γραμμές διαμορφώνονται σε 16,0€ για τη μηνιαία, 45,0€ για την τριμηνιαία και 85,0€ για την εξαμηνιαία.
  • Όλες οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών μπορούν να εκδοθούν οποιαδήποτε χρονική στιγμή και ισχύουν ως την εξάντληση του χρονικού διαστήματος για το οποίο εκδόθηκαν.
  • Οι δικαιούχοι μειωμένου κομίστρου καταβάλλουν το 50% των ανωτέρω ποσών εκτός του ημερησίου εισιτηρίου.

Τι επιτυγχάνεται με τη νέα πολιτική κομίστρου και τα νέα προϊόντα κομίστρου

  • Μειώνεται το κόστος μετακίνησης με τα Μέσα Μαζικών Μεταφορών εφόσον ο χρήστης χρησιμοποιεί μόνο λεωφορείο ή μόνο Μετρό (δηλαδή 0,60€ ή 0,80€ αντί του 0,90 ή 1,10€ ή 1,30€ που ισχύει σήμερα στα λεωφορεία)
  • Για τους χρήστες που θα χρησιμοποιούν Μετρό και λεωφορεία για το ίδιο ταξίδι, το κόστος αυξάνει σε 1.20€ που εξακολουθεί να είναι χαμηλό για συνδυασμένες μετακινήσεις και είναι αντίστοιχο του ενιαίου εισιτηρίου που ισχύει στην Αττική.
  • Ο στόχος της νέας Πολιτικής κομίστρου είναι αφενός να αυξηθεί η χρήση των Δ.Σ. μεσω της μείωσης των κομίστρων και αφετέρου με την αύξηση των επιβιβάσεων και τη μείωση της εισιτηριοαποφυγής να εξασφαλιστούν τα έσοδα από κόμιστρα ώστε να καλύπτουν ένα αξιοπρεπές ποσοστό του συνόλου των δαπανών των Δ.Σ. και να επιτρέπουν την προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών.
  • Γιατί δεν εφαρμόζεται το ενιαίο κόμιστρο στις Δ.Σ. της Θεσσαλονίκης όπως είχε αρχικά σχεδιασθεί
  • Η υιοθέτηση του ενιαίου κομίστρου- δηλαδή η επικύρωση ενός εισιτηρίου που να επιτρέπει την ελεύθερη μετεπιβίβαση σε όλα τα Μέσα Μαζικών Μεταφορών εντός ενός χρονικού διαστήματος – προϋποθέτει την επίτευξη της λεγόμενης Διαλειτουργικότητας μεταξύ των ηλεκτρονικών συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης των εισιτηρίων του Μετρό και των Λεωφορείων.
  • Η διαλειτουργικότητα αυτή δεν θα έχει υλοποιηθεί πλήρως μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2024 για τεχνικούς λόγους και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών.
  • Η περίοδος όμως που θα παρέλθει μέχρι τη επίτευξη της διαλειτουργικότητας των συστημάτων θα επιτρέψει στον ΟΣΕΘ και στο Υπουργείο να αξιολογήσουν την κατάσταση με βάση τα νέα στοιχεία που θα έχουν συλλεγεί και να καταλήξουν στις κατάλληλες επιλογές με στόχο τη βελτιστοποίηση όλων των παραμέτρων τόσο για τους χρήστες όσο και για τους εμπλεκόμενους φορείς.

Τι θα συμβεί με τα υπάρχοντα εισιτήρια και κάρτες του ΟΑΣΘ

  • Τα υπάρχοντα εισιτήρια του ΟΑΣΘ θα έχουν ισχύ μόνο στα λεωφορεία μέχρι την 31.12.2024.
  • Για χρήση του Μετρό οι χρήστες θα πρέπει να προμηθεύονται τα νέα εισιτήρια ή κάρτες για το Μετρό.
  • Οι κάρτες που έχουν ήδη εκδοθεί από τον ΟΑΣΘ θα συνεχίσουν να ισχύουν μέχρι 31/12/2024 μόνο για τα λεωφορεία. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο η έκδοση καρτών απεριορίστων διαδρομών (απλές και μειωμένης τιμής στους δικαιούμενους επιβάτες), θα πρέπει να γίνει στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, όπως γινόταν μέχρι τώρα, με τις νέες τιμές.
  • Μέσα στο διάστημα αυτό, οι πολίτες μπορούν παράλληλα να αιτούνται την νέα προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα μέσω του portal του ΟΣΕΘ, προκειμένου να την έχουν στην κατοχή τους από 1/1/2025, όπου θα σταματήσει να ισχύει κάθε παλιά κάρτα του ΟΑΣΘ.
  • Η λειτουργία του portal θα εκκινήσει στις 22.11.2024

Πως μπορώ να εκδώσω προσωποποιημένη κάρτα στο κάθε μέσο;

Για τα λεωφορεία, η προσωποποίηση γίνεται είτε με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, είτε μέσω του portal του ΟΣΕΘ. Στο portal αυτό θα μπορεί ο πολίτης να κάνει αίτηση και όταν αυτή ολοκληρωθεί θα μπορεί να παραλάβει την προσωποποιημένη κάρτα του είτε από κάποιο εκδοτήριο, είτε ταχυδρομικά στην διεύθυνσή του, ανάλογα με τον τρόπο που θα επιλέξει κατά τη διαδικασία αίτησης. Θα λαμβάνει σχετικό μήνυμα ειδοποίησης (email) είτε για την παραλαβή είτε για την αποστολή της κάρτας.

Αντίστοιχα στο Μετρό η προσωποποίηση θα γίνεται σε 13 εκδοτήρια με φυσική παρουσία όπου ο πολίτης θα παραλαμβάνει επί τόπου την κάρτα του με την επίδειξη των απαραίτητων εγγράφων

Ποια σημεία έκδοσης/επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών υπάρχουν για το κάθε μέσο

Για τα λεωφορεία, η έκδοση εισιτηρίων μπορεί να γίνει ως εξής:

  • Από νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο και δέχονται πληρωμές αποκλειστικά μέσω τραπεζικής κάρτας
  • Σε 29 αυτόματους πωλητές που θα εγκατασταθούν σε διάσπαρτα σημεία στην πόλη. Στους συγκεκριμένους πωλητές θα υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης ή επαναφόρτισης εισιτηρίου με χρήση μετρητών ή και πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας
  • Στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ όπου θα παρέχονται προφορτισμένα εισιτήρια 10+1 διαδρομών και μίας διαδρομής.Μέχρι τέλους του έτους θα διατίθεται στα περίπτερα και ψιλικατζίδικα το χάρτινο εισιτήριο με τη νέα τιμή. Σε χάρτινη μορφή θα διατίθενται το αστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το περιαστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το εισιτήριο αεροδρομίου καθώς και τα αντίστοιχα μειωμένα.
  • Τέλος, δίνεται η δυνατότητα αγοράς ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω mobile εφαρμογής με τη μορφή QR code.
  • Σε όλα τα ανωτέρω σημεία, εκτός των σημείων λιανικής, μπορεί να γίνει επαναφόρτιση των εισιτηρίων.

Για τα εισιτήρια του Μετρό, υπάρχουν 13 εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς του Μετρό.

Σε πρώτη φάση η έκδοση και η επαναφόρτιση εισιτηρίων θα γίνεται αποκλειστικά με τη χρήση μόνο των αυτόματων μηχανημάτων για γρήγορη εξυπηρέτηση.

Ποιοι είναι οι τρόποι πληρωμής για την αγορά ή φόρτιση εισιτηρίων και καρτών;

Για τα λεωφορεία, η πληρωμή τόσο στους αυτόματους πωλητές που θα είναι διάσπαρτοι στην πόλη για την πώληση εισιτηρίων και φόρτιση εισιτηρίων & καρτών όσο και στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ θα γίνεται τόσο με μετρητά όσο και με χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας. Το ίδιο ισχύει και για τους αυτόματους πωλητές και τα εκδοτήρια του Μετρό.

Στους νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο, η έκδοση εισιτηρίων /φόρτιση εισιτηρίων & καρτών μπορεί να γίνεται αποκλειστικά με χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.

Η αγορά του άυλου εισιτηρίου με τη μορφή QR code, που αφορά μόνο τα Λεωφορεία, θα γίνεται μέσω της σχετικής εφαρμογής στο κινητό.

Τέλος, στο portal του ΟΣΕΘ και μέσω ειδικού e-shop και μόνο για τα λεωφορεία, μπορεί να γίνεται η αγορά και φόρτιση προσωποποιημένης κάρτας με χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.

Διαβάστε ακόμη

ΕΕ: Πρόστιμο €798 εκατ. στη Meta για τη σύνδεση του Marketplace με το Facebook

Κομισιόν: Ανάπτυξη 2,1% της Ελλάδας το 2024 και 2,3% το 2025

Χ: Αγωγή Μασκ για να μπλοκάρει τον νόμο Deepfake Deception Act της Καλιφόρνιας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα