Αντιμέτωπες με έρευνα της βρετανικής Αρχής Ανταγωνισμού σχετικά με την κυρίαρχη θέση τους στα προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο και στις εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα ενδέχεται να βρεθούν Apple και Google.

Πιο συγκεκριμένα, η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (CMA) εξέδωσε πριν λίγες ημέρες έκθεση με προσωρινή απόφαση από μια ανεξάρτητη ομάδα έρευνας, στην οποία η ρυθμιστική αρχή ανέθεσε να διενεργήσει εμπεριστατωμένη εξέταση των αγορών προγραμμάτων περιήγησης για κινητά τηλέφωνα.

Apple και Google στο έλεος των DMCC και DMA

Στην έκθεση, η ομάδα έρευνας συνέστησε στην CMA να διερευνήσει τις δραστηριότητες της Apple και της Google στα οικοσυστήματα κινητών τηλεφώνων στο πλαίσιο του νέου νόμου για τις ψηφιακές αγορές, τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές (DMCC), δηλαδή του νέου νόμου του Ηνωμένου Βασιλείου που θα τεθεί σε ισχύ το επόμενο έτος και αποσκοπεί στην πρόληψη της αντι-ανταγωνιστικής συμπεριφοράς στις ψηφιακές αγορές.

Ο DMCC είναι ουσιαστικά παρόμοιος με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές που έχει τεθεί σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρέχει στην CMA τη δυνατότητα να χαρακτηρίζει επιχειρήσεις ως έχουσες «Στρατηγικό Καθεστώς Αγοράς» (SMS) – που σημαίνει ότι έχουν σημαντική ισχύ στην αγορά σε μια συγκεκριμένη ψηφιακή επιχείρηση. Κάτι ανάλογο των gatekeepers (θεματοφυλάκων) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με το νέο νόμο, η CMA μπορεί να επιβάλει σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των επιχειρήσεων που έχουν καθεστώς SMS, συμπεριλαμβανομένου του τερματισμού της «αυτοαναφοράς» των δικών τους υπηρεσιών, της απαίτησης διαλειτουργικότητας – ουσιαστικά επιτρέποντας σε ένα λογισμικό να λειτουργεί ομαλά με ένα άλλο – και της απαγόρευσης της συμπεριφοράς που βλάπτει τον ανταγωνισμό.

Η CMA υποχρεούται να διεξάγει επίσημη έρευνα για να δώσει σε μια επιχείρηση το καθεστώς SMS.

Οι ανησυχίες των ερευνητών

Ειδικά για την Apple, η ομάδα έρευνας της CMA δήλωσε ότι ανησυχεί για τους κανόνες που θέτει η εταιρεία για το App Store σημειώνοντας ότι «περιορίζουν άλλους ανταγωνιστές από το να μπορούν να παρέχουν νέα, καινοτόμα χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να ωφελήσουν τους καταναλωτές», για παράδειγμα, ταχύτερη φόρτωση ιστοσελίδων στις εφαρμογές iPhone.

Στην έρευνα αναφέρεται ότι πολλοί μικρότεροι προγραμματιστές του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν ότι θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν «προοδευτικές» διαδικτυακές εφαρμογές – οι οποίες επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να προσφέρουν εφαρμογές εκτός ηλεκτρονικού καταστήματος εφαρμογών – αλλά ότι αυτή η τεχνολογία «δεν είναι σε θέση να απογειωθεί πλήρως στις συσκευές iOS».

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η συμφωνία διαμοιρασμού των εσόδων μεταξύ της Google και της Apple για να καταστεί η Google η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο iPhone «μειώνει σημαντικά τα οικονομικά τους κίνητρα για να ανταγωνιστούν στα προγράμματα περιήγησης για κινητά στο iOS».

«Οι αγορές λειτουργούν καλύτερα όταν οι αντίπαλες επιχειρήσεις είναι σε θέση να αναπτύξουν και να προσφέρουν καινοτόμες επιλογές στους καταναλωτές», δήλωσε η Μάργκο Ντέιλι, πρόεδρος της ανεξάρτητης ομάδας έρευνας της CMA, προσθέτοντας ότι «ο ανταγωνισμός μεταξύ των διαφορετικών προγραμμάτων περιήγησης για κινητά δεν λειτουργεί καλά και αυτό εμποδίζει την καινοτομία στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Η απάντηση της Apple

Η Apple ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι διαφωνεί με τα ευρήματα της έκθεσης και ότι ανησυχεί για τις παρεμβάσεις στην αγορά που επιβάλλονται στο πλαίσιο του DMCC: «Θα υπονομεύσουν την ιδιωτικότητα των χρηστών και θα εμποδίσουν την ικανότητά μας να κατασκευάζουμε το είδος της τεχνολογίας που κάνει την Apple να ξεχωρίζει».

«Η Apple πιστεύει στις ακμάζουσες και δυναμικές αγορές όπου η καινοτομία μπορεί να ανθίσει. Αντιμετωπίζουμε τον ανταγωνισμό σε κάθε τομέα και δικαιοδοσία όπου δραστηριοποιούμαστε και η εστίασή μας είναι πάντα η εμπιστοσύνη των χρηστών μας» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Apple.

Γιατί τα βιντεοπαιχνίδια είναι εκτός πλαισίου έρευνας

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ομάδα έρευνας της CMA είχε επίσης εξετάσει τους περιορισμούς στη διανομή υπηρεσιών βιντεοπαιχνιδιών στην πλατφόρμα διανομής εφαρμογών για κινητά της Apple. Ωστόσο, αποφάσισε τώρα να εγκαταλείψει αυτό το στοιχείο της έρευνας μετά την απόφαση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού να επιτρέψει τις υπηρεσίες παιχνιδιών cloud στο App Store.

Η ρυθμιστική αρχή δήλωσε ότι τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν προθεσμία έως τις 13 Δεκεμβρίου για να κοινοποιήσουν τα σχόλιά τους σχετικά με τα προσωρινά της πορίσματα. Η τελική απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί τον Μάρτιο του 2025.

Διαβάστε ακόμη

Ζελένσκι: Βάζει τέλος στον πόλεμο με αντάλλαγμα ένταξη στο ΝΑΤΟ και διπλωματική λύση για κατεχόμενα (tweet)

Μπαρνιέ: Κινδυνεύουμε αν δεν ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό – Ήδη δανειζόμαστε πιο ακριβά από την Ελλάδα

Τέλος χαρτοσήμου: Πότε καταργείται και έρχεται στη θέση του το ψηφιακό τέλος συναλλαγών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα