Οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις παρορμητικές αγορές, οι οποίες είχαν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μετά τις ανατιμήσεις των τελευταίων ετών, στρέφονται όλο και περισσότερο σε προϊόντα που συνδυάζουν οικονομικές τιμές με καλή ποιότητα. Για την Ikea, τη «βασίλισσα» των οικονομικών επίπλων, αυτή η τάση αποτελεί μοναδική ευκαιρία για να ενισχύσει τα έσοδά της.
Η σουηδική εταιρεία επένδυσε πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ στη μείωση των τιμών στα πιο δημοφιλή προϊόντα της, με στόχο να προσελκύσει αγοραστές που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Παρά τις προκλήσεις του τελευταίου έτους, η στρατηγική αυτή φαίνεται να αποδίδει καρπούς, όπως δήλωσε ο CEO του ομίλου Ingka, Γιέσπερ Μπρόντιν.
Μιλώντας στο BusinessInsider από το νέο κατάστημα της Ikea στην Oxford Street στο Λονδίνο – το οποίο αναμένεται να ανοίξει το 2025, ως μέρος της στρατηγικής για κάλυψη των αναγκών των αστικών περιοχών – ο Μπρόντιν παραδέχθηκε ότι «δεν ήταν η πιο προσοδοφόρα χρονιά». «Οι άνθρωποι έχουν τις ίδιες ανάγκες, αλλά πολύ λιγότερα χρήματα στα πορτοφόλια τους», σημείωσε.
Φθηνότερα έπιπλα, περισσότεροι πελάτες
Παρόλο που η Ikea κατέγραψε πτώση στις ετήσιες πωλήσεις της για πρώτη φορά από το 2020 – με μείωση 5,3% που άγγιξε τα 45,1 δισεκατομμύρια ευρώ για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Αυγούστου – η εστίαση στις χαμηλές τιμές έχει προσελκύσει νέους πελάτες, συχνά από ακριβότερους ανταγωνιστές.
«Βλέπουμε περισσότερους πελάτες που παλιότερα θα πήγαιναν σε πιο ακριβά καταστήματα», είπε ο Μπρόντιν. Ωστόσο, η στρατηγική του χαμηλού κόστους είχε και το τίμημά της, καθώς η εταιρεία επικεντρώθηκε στα απολύτως απαραίτητα και στις ανάγκες των καταναλωτών.
Νέες καταναλωτικές συνήθειες
Ο Μπρόντιν συνέκρινε τη σημερινή καταναλωτική ψυχολογία με αυτή μετά την οικονομική κρίση του 2008. Παρά την υποχώρηση του πληθωρισμού, οι καταναλωτές εξακολουθούν να περιορίζουν τις δαπάνες τους. «Τα υψηλά επιτόκια έχουν επηρεάσει αρνητικά έργα DIY και βελτίωσης σπιτιού, καθώς οι ιδιοκτήτες διστάζουν να δανειστούν για τέτοιες εργασίες», ανέφερε.
Αντίθετα, οι πελάτες της Ikea επικεντρώνονται σε αγορές βάσει αναγκών, όπως ένα νέο κρεβάτι ή ένα τραπέζι κουζίνας. Είδη που σχετίζονται με κύκλους ζωής, όπως εξοπλισμός για πανεπιστήμιο ή για το πρώτο παιδί, παραμένουν δημοφιλή, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση.
Προσαρμογή στις νέες συνθήκες
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ζήτηση για έπιπλα αυξήθηκε κατακόρυφα, αλλά προκλήθηκαν σημαντικά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ikea. «Ήταν δύσκολο να καλύψουμε όλες τις ανάγκες», παραδέχθηκε ο Μπρόντιν, προσθέτοντας ότι τα lockdowns ώθησαν την εταιρεία να προσαρμοστεί πιο γρήγορα στις διαδικτυακές πωλήσεις.
Αν και τα επιτόκια και ο πληθωρισμός έχουν αρχίσει να μειώνονται, ο Μπρόντιν δεν αναμένει άμεση ανάκαμψη της αγοράς. «Χρειάζεται χρόνος για να επιστρέψουν οι καταναλωτές στις δαπάνες», τόνισε. Αυτό ισχύει και για την Κίνα, όπου η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει κολοσσούς, όπως η Starbucks και η LVMH. «Η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα μεγάλο πακέτο στήριξης, αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να συγκρατούν τα χρήματά τους», κατέληξε ο Μπρόντιν.
Διαβάστε ακόμη
Χατζηδάκης: Στον νέο προϋπολογισμό αποτυπώνεται η χειροπιαστή βελτίωση της οικονομίας
Άνοδος για το ευρώ καθώς ο Τραμπ εξαιρεί προς το παρόν την Ευρώπη από τους δασμούς
Σκυλακάκης: Επιδοτήσεις για το ρεύμα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα