Το γήπεδο της Βόλφσμπουργκ, Volkswagen Arena, αυτές τις μέρες δεν φιλοξενούσε μόνο δύο σημαντικούς αγώνες της ομώνυμης ομάδας απέναντι στην Άουγκσμπουργκ και την Μπορούσια Ντόρτμουντ, αλλά και ένα γεγονός ευρύτερης σημασίας, που μάλλον θα κρίνει πολύ περισσότερα από μερικούς βαθμούς στο πρωτάθλημα.

Πρόκειται για τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στη διοίκηση της Volkswagen και το συνδικάτο IG Metall για μία νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, εν μέσω κρίσης.

Κυκλοφορούν σενάρια τρόμου. Γίνεται λόγος για κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία, για πιθανές απολύσεις, για περικοπές δισεκατομμυρίων ευρώ. Ανησυχία επικρατεί και στο επιτελείο της ποδοσφαιρικής ομάδας, που χρηματοδοτείται από την Volkswagen. Για πόσο ακόμη θα συνεχίζει να στηρίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μία ομάδα, η οποία μάλιστα, παρά τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση και τις περιστασιακές επιτυχίες στην «Μπουντεσλίγκα», δεν έχει καταφέρει και φέτος να ξεφύγει από την 14η θέση του βαθμολογικού πίνακα;

«Δεν τίθεται ζήτημα», αλλά…

Το έμβλημα της VW στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Βόλφσμπουργκ Εικόνα: Alicia Windzio/dpa/picture alliance

Η VW είναι χορηγός στην Μπάγερν Μονάχου και στην Εθνική Γερμανίας, είτε κατ’ ευθείαν, είτε μέσω της θυγατρικής αυτοκινητοβιομηχανίας Audi. Για τη Βόλφσμπουργκ είναι κάτι παραπάνω από χορηγός, καθώς κατέχει το 100% των μετοχών. Τον Σεπτέμβριο οι επικεφαλής του ομίλου συναντήθηκαν με τη διοίκηση, λέγοντας ότι δεν τίθεται ζήτημα να ακυρωθούν «τα ισχύοντα συμβόλαια». Αλλά τί ακριβώς θα γίνει από εκεί και πέρα, παραμένει άγνωστο.

Από την πλευρά της, η διοίκηση της Βόλφσμπουργκ, σε ανακοίνωσή της, διαβεβαιώνει ότι θα συνεισφέρει και εκείνη το μερίδιό της στο πρόγραμμα εξοικονόμησης πόρων της VW και ότι, ούτως ή άλλως, στόχος των διοικούντων είναι να διαχειρίζονται τους πόρους που έχουν στη διάθεσή τους «με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο» και αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν «υπό το φως των τελευταίων εξελίξεων». Εκτός από αυτή την ανακοίνωση, δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση.

Τοπικές εφημερίδες κάνουν λόγο για «αίσθηση ανασφάλειας» στους υπαλλήλους τους ποδοσφαιρικής εταιρείας, αλλά και για απαξιωτικά σχόλια στο intranet της Volkswagen, όπου κάποιοι διερωτώνται «πώς η εταιρεία χρηματοδοτεί ένα τόσο ακριβό ‘παιχνίδι’ όπως μία ομάδα ποδοσφαίρου, τη στιγμή που κινδυνεύουν χιλιάδες θέσεις εργασίας;» Το κλίμα σίγουρα δεν βελτιώθηκε μετά την πρόσφατη εμφάνιση σε τηλεοπτικό ριάλιτυ του πρώην παίκτη της Βόλφσμπουργκ Μαξ Κρούζε, ο οποίος ανέφερε ότι την εποχή που έπαιζε στην ομάδα «έβρεχε λεφτά».

80 εκατομμύρια η ετήσια χορηγία

Δύο είναι οι κύριες οικονομικές συμφωνίες που διέπουν τη σχέση της Βόλφσμπουργκ με την VW. Η πρώτη προβλέπει ότι η Βόλφσμπουργκ παραχωρεί στη μητρική εταιρεία όλα τα κέρδη που μπαίνουν στο ταμείο από μετακινήσεις ποδοσφαιριστών, για παράδειγμα όταν ένας παίκτης όπως ο Βέλγος Κέβιν ντε Μπρούινε παραχωρείται στη Μάντσεστερ Σίτυ έναντι 75 εκατομμυρίων ευρώ. Και αντίστροφα όμως, όταν προκύπτουν ζημίες – είτε σε μία ασυνήθιστη περίοδο όπως η πανδημία, είτε γιατί απλά έτυχε μία κακή χρονιά – αυτές τις επωμίζεται εξ ολοκλήρου η VW.

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle