Όπως σημειώνουν οι περισσότεροι αναλυτές, η βάση της προεκλογικής καμπάνιας του Ντόναλτ Τραμπ που πέρασε στους ψηφοφόρους και του έδωσε τη μεγάλη νίκη στις εκλογές έναντι των Δημοκρατικών της Κάμαλα Χάρις, ήταν μία ερώτηση: «Ζείτε σήμερα καλύτερα στις ΗΠΑ από ό,τι πριν από τέσσερα χρόνια;».

Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη της αμερικανικής οικονομίας και την εκτόξευση των τιμών στα χρηματιστήρια, η απάντηση για τους περισσότερους Αμερικανούς είναι αρνητική. Και αιτία είναι ο πληθωρισμός.

Παρότι οι πιέσεις του πληθωρισμού έχουν μειωθεί πλέον, οι υψηλές τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών σε ολόκληρη την αμερικανική οικονομία εξακολουθούν να αποτελούν βάρος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις αρχές του 2021, όταν ξεκίνησε το πληθωριστικό ράλι, ο πληθωρισμός των τροφίμων έφτασε στο 25%.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ένα καλάθι προϊόντων που το 2020 στοίχιζε 100 δολάρια, σήμερα στοιχίζει 125 δολάρια (για ακριβώς τα ίδια προϊόντα).

Τα αυγά έχουν ανατιμηθεί κατά 87%, η ασφάλιση αυτοκινήτου κατά 47% και η βενζίνη, αν και σε πτωτική πορεία τελευταία, παραμένει υψηλότερα κατά 16%.

Αυγά, μπριζόλες και πίτσες

Η μέση τιμή μίας δωδεκάδας αυγών στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι σήμερα 4 δολάρια. Στις πιο ακριβές πολιτείες, όπως αυτή της Νέας Υόρκης, φτάνει στα 6 δολάρια.
Μία νέα επιδημία γρίπης των πτηνών προκάλεσε το τελευταίο κύμα ανατιμήσεων που ξεκίνησε μετά την εποχή της πανδημίας και έχει τις ρίζες του στην αύξηση του κόστους των καυσίμων, της συσκευασίας, της εργασίας και των ζωοτροφών.

Και αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Έρευνα του CBS, με βάση στοιχεία που δημοσιεύει το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας των ΗΠΑ, καταδεικνύει την εκτόξευση των τιμών σε βασικά αγαθά που χρησιμοποιεί το αμερικανικό νοικοκυριό.

Αυτά είναι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα (και μέσα σε παρένθεση η αύξηση της τιμής από το 2019:

– καφές (σχεδόν 500 γραμμάρια): 6,5 δολάρια (+ 55%)
– γιαούρτι (σχεδόν 250 γραμμάρια): 1,7 δολάρια (+ 48% )
– μπισκότα: 5,2 δολάρια (+ 44%)
– μπριζόλες (500 γραμμάρια): 8,1 δολάρια (+ 39%)
– στήθος κοτόπουλου (500 γραμμάρια): 3,9 δολάρια (+36%)
– ρύζι (500 γρ.): 1 δολάριο (+35%)
– παγωτό (περίπου 2 κιλά): 4 δολάρια (+40%)
– βούτυρο (σχεδόν 500 γραμμάρια): 5 δολάρια (+ 27%).

Μπορεί κάποιες από αυτές τις τιμές να μη φαίνονται πολύ υψηλές για τους Έλληνες καταναλωτές, είναι όμως σημαντικά υψηλότερες από αυτές που είχαν συνηθίσει να πληρώνουν οι Αμερικανοί πολίτες και προστίθενται στο σημαντικό υψηλότερο κόστος στέγασης, υγείας και νομικών υπηρεσιών της αμερικανικής αγοράς.

«Οι περισσότεροι πελάτες μας είναι από τα μεσαία και χαμηλότερα εισοδήματα. Ο πληθωρισμός τους έπληξε σοβαρά» δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του στο euronews ο Χένρι Άρμουρ, πρόεδρος των αμερικανικών convenience stores, που πουλάνε από γάλα και αναψυκτικά μέχρι σνακ και βενζίνη.

«Βλέπουμε ότι οι καταναλωτές, μειώνουν τις αγορές τους, υποκαθιστούν τα προϊόντα που συνήθως χρησιμοποιούν με πιο φθηνά προϊόντα. Σε ό,τι αφορά στα καύσιμα, αντί να γεμίζουν τα αυτοκίνητά τους, βάζουν βενζίνη για 20 δολάρια, το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον, γιατί έτσι και αλλιώς πρέπει να αγοράσουν τον ίδιο αριθμό λίτρων στη διάρκεια ενός μήνα επειδή πρέπει να πάνε στη δουλειά τους, αλλά βάζουν βενζίνη πιο συχνά επειδή έχουν λιγότερα χρήματα στην τσέπη τους. Κάποιες κατηγορίες προϊόντων επηρεάζονται ιδιαίτερα αυτή την περίοδο. Για παράδειγμα, τα γλυκά. Οι τιμές της ζάχαρης και οι τιμές του κακάο έχουν τριπλασιαστεί και τετραπλασιαστεί, οπότε οι τιμές των ζαχαρωτών έχουν ανέβει αρκετά και βλέπουμε τους καταναλωτές στα καταστήματά μας να αποφεύγουν την κατηγορία των ζαχαρωδών και αναζητούν λιγότερο ακριβά μπισκότα».

Αντίστοιχα, κατά μέσο όρο, το κόστος μιας μεγάλης πίτσας με τυρί από μια ανεξάρτητη πιτσαρία αυξήθηκε από 16,74 δολάρια το 2021 σε 17,81 δολάρια, δηλαδή κατά 6,4%.

«Η έκρηξη των τιμών μετά την πανδημία σημαίνει ότι οι πολίτες στις ΗΠΑ χρειάζονται περίπου 1.214 δολάρια για να αγοράσουν τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες που κόστιζαν 1.000 δολάρια πριν τον κορωνοϊό» αναφέρει σχετική πρόσφατη ανάλυση της εταιρείας ερευνών Bankrate.

H έρευνα του Associated Press, AP VoteCast, μια εκτεταμένη έρευνα σε περίπου 110.000 ψηφοφόρους σε εθνικό επίπεδο, κατέγραψε ότι οι υποστηρικτές του Τραμπ ενδιαφέρονταν κυρίως για τη μετανάστευση και τον πληθωρισμό.

Διαβάστε ακόμη

Το μαύρο σύννεφο του Τραμπ πάνω από την Ευρώπη – Ο κίνδυνος ενός εμπορικού πολέμου, οι δασμοί και η δεξιά στροφή

Goldman Sachs: Αρνητική εξέλιξη η εκλογή Τραμπ για τις ευρωπαϊκές οικονομίες

Big deal από τη Μαρία Αγγελικούση: Εξαγόρασε εταιρεία με shuttle tankers έναντι 2 δισ.

 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα