Οι Ευρωπαίοι ηγέτες πήραν το μάθημά τους κατά την πρώτη προεδρία του Τραμπ και είναι πιο ενωμένοι και αποφασισμένοι από ποτέ να τον αντιμετωπίσουν, δήλωσαν ανώτεροι διπλωμάτες και αξιωματούχοι από τις Βρυξέλλες και τις πρωτεύουσες της Ε.Ε.

«Θα αντεπιτεθούμε γρήγορα και θα αντεπιτεθούμε σκληρά», δήλωσε ανώτερος Ευρωπαίος διπλωμάτης σχετικά με το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της Ε.Ε. για έναν εμπορικό πόλεμο τον οποίο ενδέχεται να προκαλέσει ο Τραμπ.

Ένας άλλος διπλωμάτης από άλλη ευρωπαϊκή χώρα επιβεβαίωσε ότι οι χώρες της Ε.Ε. συντονίζουν τη στρατηγική τους, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει τον πρώτο λόγο. «Οι Βρυξέλλες έχουν έναν κατάλογο που είναι έτοιμος και είναι αρκετά σίγουρες ότι μπορούν να κερδίσουν αυτόν τον εμπορικό πόλεμο», δήλωσε χαρακτηρριστικά.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συγκροτήσει ομάδα η οποία κλήθηκε να προετοιμαστεί για τις επιπτώσεις των αμερικανικών εκλογών της 5ης Νοεμβρίου. Η ομάδα που συστάθηκε από την  Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, προετοιμάζεται επισήμως τόσο για μια νίκη των Δημοκρατικών όσο και για μια νίκη των Ρεπουμπλικάνων. Παρ’ όλα αυτά, οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. την αποκαλούν στην καθομιλουμένη ως «ομάδα Τραμπ».

Οι Βρυξέλλες αιφνιδιάστηκαν το 2018, όταν ο Τραμπ επέβαλε για πρώτη φορά δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο της Ε.Ε. και αντέδρασε μόνο σε ένα μέρος αυτών των δασμών, ελπίζοντας να αποκλιμακώσει τη διαμάχη.

Αντί να δεχτεί αυτή την ένδειξη εμπορικής ειρήνης, ο Τραμπ απείλησε να επιβάλει δασμούς στις εξαγωγές αυτοκινήτων της Ε.Ε. Αν και αυτοί τελικά δεν τέθηκαν ποτέ σε ισχύ, η Ε.Ε. σοκαρίστηκε βλέποντας τον Τραμπ πρόθυμο να ανατρέψει την εφοδιαστική αλυσίδα και να διαρρήξει τους δεσμούς με τους σημαντικότερους συμμάχους της Ουάσινγκτον.

«Την τελευταία φορά δεν πιστεύαμε πόσο μακριά θα έφτανε πραγματικά ο Τραμπ», δήλωσε ο πρώτος ανώτερος διπλωμάτης. «Αυτή τη φορά είχαμε χρόνο να προετοιμαστούμε. Η Ευρώπη έχει αλλάξει πολύ και θα είμαστε έτοιμοι να δράσουμε».

Το σκεπτικό των ηγετών της Ε.Ε. είναι ότι όσο πιο σκληρά είναι τα αντίποινα, τόσο πιο γρήγορα θα οδηγηθεί ο Τραμπ στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπως δήλωσαν οι ανώτεροι διπλωμάτες και αξιωματούχοι στο POLITICO.

Ο στόχος ήταν να προκληθεί τόσο μεγάλος πόνος ώστε ο Τραμπ να αναγκαστεί να διαπραγματευτεί άμεσα – με την Ε.Ε. να βρίσκεται σε καλύτερη θέση. Η δυσάρεστη εναλλακτική λύση, όπως υποστήριξαν, θα ήταν ένα σπιράλ αντιποίνων «tit-for-tat» που θα εκτεινόταν σε βάθος ετών.

«Η Επιτροπή έχει προετοιμάσει ουσιαστικά αντίποινα, ώστε να πιέσουμε τον Τραμπ για μια συμφωνία στον πρώτο γύρο των διαπραγματεύσεων», δήλωσε ο πρώτος διπλωμάτης.

Προς το παρόν, η διαμάχη για τον χάλυβα βρίσκεται σε κατάσταση αναστολής, αφού η Ε.Ε. παρέτεινε την παύση των δασμών της τον περασμένο Δεκέμβριο για 15 μήνες. Αυτή η παύση θα λήξει τον ερχόμενο Μάρτιο, πράγμα που σημαίνει ότι, είτε ο Τραμπ είτε η Κάμαλα Χάρις καταλήξει στον Λευκό Οίκο, θα υπάρξουν εξελίξεις εντός ολίγων εβδομάδων μετά από την ανάληψη των καθηκόντων του επόμενου προέδρου των ΗΠΑ.

Ο Τραμπ δεν έχει κρατήσει μυστικό το σχέδιό του να επιβάλει οριζόντιους δασμούς 10 ή 20 τοις εκατό σε φίλους και εχθρούς αν κερδίσει τις εκλογές. Στις προεκλογικές ομιλίες του μιλά με ιδιαίτερο φθόνο για την Ευρώπη και, ειδικότερα, για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Έχει υποσχεθεί όχι μόνο να μειώσει το εμπορικό έλλειμμα της Αμερικής επιβάλλοντας μαζικούς δασμούς στα ευρωπαϊκά προϊόντα – αλλά και να καταστρέψει στην πορεία την ευρωπαϊκή βιομηχανία και να αναγκάσει τις επιχειρήσεις να μεταφέρουν τα εργοστάσιά τους στις ΗΠΑ.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο Τραμπ παραπονέθηκε επίσης για τις αντιμονοπωλιακές αποφάσεις της Ε.Ε. κατά αμερικανικών τεχνολογικών κολοσσών, λέγοντας ότι είχε μιλήσει με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Apple, Τιμ Κουκ, για την απόφαση δικαστηρίου της Ε.Ε. που ανάγκασε την Apple να καταβάλει 13 δισεκατομμύρια ευρώ σε μη καταβληθέντες φόρους στην Ιρλανδία. Ο Τραμπ υποσχέθηκε να αμφισβητήσει νομικά τις αποφάσεις αυτές εάν εκλεγεί.

Ευρωπαίοι ηγέτες, αξιωματούχοι και επικεφαλής επιχειρήσεων ανησυχούν ιδιαίτερα για αυτό που περιγράφουν ως εμμονή του Τραμπ και των ακόλουθών του με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Εάν ο Τραμπ κάνει πράξη αυτή την απειλή, όπως πολλοί πιστεύουν ότι θα κάνει, οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι καταστροφικές όχι μόνο για τη Γερμανία αλλά και για τις περισσότερες από τις μεγάλες οικονομίες της Ε.Ε.

Κατασκευαστές όπως η Volkswagen, η BMW και η Daimler έχουν εργοστάσια στη Βρετανία, την Ισπανία, την Πολωνία, το Βέλγιο, την Tσεχία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και άλλες χώρες. Προμηθεύονται εξαρτήματα αυτοκινήτων από όλη την Ε.Ε.

Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας γερμανικών αυτοκινήτων, υπερτερώντας της Κίνας, οπότε τυχόν δασμοί θα έπλητταν μια από τις σημαντικότερες ζωτικές γραμμές της ευρωπαϊκής οικονομίας.

«Ανησυχούμε για την εμμονή του Τραμπ στα αυτοκίνητα, επειδή η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι τόσο βαθιά συνυφασμένη με κάθε χώρα της Ε.Ε.», δήλωσε ένας τρίτος διπλωμάτης.

Ο απώτερος σκοπός, από την πλευρά της Ε.Ε., θα ήταν μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων. Ο Τραμπ, πιστεύουν, μπορεί να είναι πεπεισμένος όσον αφορά την ανάγκη για δασμούς – αλλά είναι επίσης πρόθυμος να διαπραγματευτεί.

«Κατά βάθος είναι διαπραγματευτής», δήλωσε τρίτος διπλωμάτης, αναφέροντας την επαναδιαπραγμάτευση από τον Τραμπ της ζώνης ελεύθερου εμπορίου με το Μεξικό και τον Καναδά, καθώς και τις συμφωνίες με τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Κίνα.

Ένα μέρος αυτών των διαπραγματεύσεων, δήλωσαν αξιωματούχοι και διπλωμάτες, θα εξελιχθεί γύρω από τη στενότερη συνεργασία μεταξύ της Ε.Ε. και των ΗΠΑ για την αντιμετώπισης της Κίνας.

«Οι Αμερικανοί θα πρέπει να είναι πιο φιλικοί προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αν θέλουν να αναμετρηθούν σοβαρά με την Κίνα», δήλωσε ο πρώτος διπλωμάτης.

Οι εταιρείες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού προετοιμάζονται για αυτό που πιστεύουν ότι θα μπορούσε να είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία.

«Οι Βρυξέλλες καταστρώνουν σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που εφαρμοστούν νέοι δασμοί. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη», δήλωσε η Μάρτζορι Τσόρλινς του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ.

«Το ερώτημα είναι: εάν αυτό συμβεί, υπάρχει περιθώριο για μια λύση που θα είναι αμοιβαία αποδεκτή; Δεν υπάρχει τρόπος να το γνωρίζουμε αυτό σήμερα, αν και δεν είναι σαφώς προς το συμφέρον καμίας πλευράς να ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη

BofA: Τι είδε στην Αθήνα και τι εκτιμά για οικονομία και μελλοντικές προκλήσεις (γραφήματα)

Προϋπολογισμός: Στο €1,85 δισ. η υπέρβαση στις εισπράξεις φόρων στο 9μηνο

Ανάλυση: Γιατί η ΕΚΤ πρέπει να μελετήσει εκ νέου τα «πράσινα ΤLTRO»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα