Οι πωλήσεις της Tesla κατέρρευσαν 59% τον Ιανουάριο στη Γερμανία, σημειώνοντας το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2021, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Αρχή Μεταφορών της χώρας. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε μόλις 1.277 νέες ταξινομήσεις, σε μια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που συνολικά αυξήθηκε κατά 54% την ίδια περίοδο.

Η εξέλιξη αυτή έχει αρχίσει δικαίως να απασχολεί τους επενδυτές, όπως έδειξε και η νέα σημερινή πτώση της μετοχής στη Wall Street. 

Η σημαντική αυτή υποχώρηση αποδίδεται σε πολιτικούς λόγους, καθώς η δημόσια στήριξη του Έλον Μασκ στο ακροδεξιό κόμμα AfD φαίνεται να έχει επηρεάσει αρνητικά την εικόνα της εταιρείας στη γερμανική αγορά. Δημοσκόπηση που διεξήχθη στα μέσα Ιανουαρίου έδειξε ότι ο Μασκ έχει πλέον αρνητική εικόνα στη χώρα, ενώ οι πολιτικές του παρεμβάσεις θεωρούνται ανεπιθύμητες από μεγάλο μέρος των καταναλωτών.

Πτώση και στις υπόλοιπες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές

Η τάση αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στη Γερμανία. Η Tesla σημείωσε μείωση πωλήσεων 63% στη Γαλλία και 12% στο Ηνωμένο Βασίλειο, γεγονός που δείχνει ότι η πτωτική πορεία της επεκτείνεται και στις τρεις μεγαλύτερες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης.

Τεράστια πτώση κατέγραψε και στις σκανδιναβικές χώρες καθώς στη Σουηδία πουλήθηκαν όλα κι όλα μόλις 405 νέα Tesla τον περασμένο μήνα, καταγράφοντας πτώση ύψους 44% σε ετήσια βάση, ενώ αντιστοίχως η υποχώρηση των πωλήσεων της εταιρείας στη Νορβηγία έφτασε το 38%, με 689 νέα οχήματα.

Η μετοχή της εταιρείας κατέγραψε πτώση 3,1% στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την Τετάρτη.

Η πτώση αυτή συμπίπτει με μια περίοδο όπου ο Έλον Μασκ εμπλέκεται ενεργά στην πολιτική σκηνή διαφόρων χωρών. Πέρα από την υποστήριξη του προς το AfD στη Γερμανία, επιτέθηκε στον Βρετανό πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ και ενίσχυσε τους δεσμούς του με τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση με δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

Σάλος από τις δηλώσεις του Μασκ στη Γερμανία

Στις 9 Ιανουαρίου, ο Μασκ διοργάνωσε ζωντανή συζήτηση με την Αλίς Βάιντελ, ηγέτιδα του AfD, στην πλατφόρμα του X (Twitter), δίνοντας βήμα σε ένα κόμμα που έχει εκφράσει αντιδράσεις για την κατασκευή του εργοστασίου της Tesla έξω από το Βερολίνο.

Αργότερα, σε μια εικονική εμφάνιση σε εκδήλωση του AfD, ο Μασκ κάλεσε τους Γερμανούς να είναι υπερήφανοι για τον πολιτισμό τους, ενώ έκανε έμμεσες αναφορές στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, λέγοντας πως δεν πρέπει να δίνεται «υπερβολική έμφαση» στις ενοχές του παρελθόντος. Οι δηλώσεις του αυτές έγιναν λίγο πριν από την 80ή επέτειο της απελευθέρωσης του Άουσβιτς, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις σε μια χώρα όπου η ιστορική μνήμη αποτελεί βασικό στοιχείο της μεταπολεμικής ταυτότητας.

Πέρα από τους πολιτικούς παράγοντες, η Tesla αντιμετωπίζει και τεχνικές προκλήσεις. Η εταιρεία προχωρά σε αναβάθμιση των εργοστασίων της για την παραγωγή του ανανεωμένου Model Y, γεγονός που περιορίζει προσωρινά την παραγωγή.

Επιπλέον, ενδέχεται να υπάρχουν ελλείψεις αποθεμάτων σε ορισμένες αγορές, καθώς η Tesla έκανε επιθετικές εκπτώσεις στα τέλη του 2023 για να αυξήσει τις παραδόσεις. Αν και η εταιρεία έσπασε ρεκόρ πωλήσεων το τελευταίο τρίμηνο του 2023, τελικά δεν κατάφερε να πετύχει τον ετήσιο στόχο της, σημειώνοντας την πρώτη ετήσια πτώση πωλήσεων εδώ και μία δεκαετία.

Προβλήματα και στις ΗΠΑ

Η αρνητική τάση δεν περιορίζεται στην Ευρώπη. Η Tesla σημείωσε πτώση των πωλήσεων σε όλες τις τριμηνιαίες περιόδους του 2024 στην Καλιφόρνια, την κορυφαία αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Οι πωλήσεις του Model 3, του δεύτερου πιο δημοφιλούς μοντέλου της Tesla, έπεσαν 36% μέσα στο έτος.

Η Καλιφόρνια, όπου στις τελευταίες εκλογές επικράτησε συντριπτικά η Καμάλα Χάρις, έχει έρθει σε πολιτική αντιπαράθεση με τον Μασκ, καθώς ο επιχειρηματίας διατηρεί διαμάχη με τον κυβερνήτη Γκάβιν Νιούσομ.

Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Renault, ενισχύουν τις προσπάθειες τους να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς φέτος τίθενται σε ισχύ αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα ρύπων.

Η VW και η BMW ήταν μεταξύ των εταιρειών που αύξησαν τα μερίδιά τους στη γερμανική αγορά το 2023, ενώ η Tesla έχασε έδαφος. Παράλληλα, η κινεζική BYD και η σουηδική Polestar στοχεύουν στο να κερδίσουν δυσαρεστημένους πελάτες της Tesla.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Polestar, Μίκαελ Λοσελέρ, δήλωσε στο Bloomberg: «Λαμβάνουμε πολλά μηνύματα από ανθρώπους που λένε ότι δεν τους αρέσουν όλα αυτά που κάνει ο Μασκ. Η υποστήριξή του προς το AfD είναι εντελώς απαράδεκτη, και έχουμε ήδη δώσει οδηγία στους πωλητές μας να στοχεύουν δυσαρεστημένους κατόχους Tesla».

Διαβάστε ακόμη

Aυξημένη θα παραμείνει η ζήτηση για χρυσό το 2025 μετά από το περυσινό ρεκόρ

Την ερχόμενη εβδομάδα έρχεται το σχέδιο Τραμπ για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία

Καραβίας στα Growth Awards 2025: Οποιοσδήποτε δημοσιονομικός χώρος δημιουργείται να οδηγείται στην ενθάρρυνση επενδύσεων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα