Η Volkswagen AG είχε ένα δύσκολο 2024, με τις πωλήσεις να μειώνονται και τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης να θέτει επί τάπητος ακόμη και την προοπτική να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία. Το 2025 θα μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερο.

Οι παραδόσεις της εταιρείας κινδυνεύουν να καταρρεύσουν και πάλι, επειδή η ομώνυμη μάρκα VW δεν έχει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα λανσαριστεί το 2025, με βασικά προϊόντα να μετατοπίζονται λόγω καθυστερήσεων στην ανάπτυξη λογισμικού. Τα προβλήματα είναι πιο έντονα στην Κίνα, όπου οι κατασκευαστές με επικεφαλής την BYD Co. κυριαρχούν με προσιτά ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα. Στις ΗΠΑ, όπου ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απειλεί με αύξηση των δασμών, η VW δεν προσφέρει ακόμη κανένα φορτηγό pickup το οποίο θα ήταν δημοφιλές στους Αμερικανούς καταναλωτές.

Τα κενά στη γκάμα της VW περιπλέκουν την προσπάθεια του διευθύνοντος συμβούλου Όλιβερ Μπλουμ να αναδιαρθρώσει το βιομηχανικό κολοσσό, ο οποίος ταλανίζεται από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό. Ενώ ο Μπλουμ έκλεισε συμφωνία στα τέλη του περασμένου έτους με τα συνδικάτα για τη μείωση του κόστους στη Γερμανία και βασίζεται στις συνεργασίες με τις Rivian Automotive Inc. και Xpeng Inc. για να ενισχύσει τις προσφορές της Volkswagen στις ΗΠΑ και την Κίνα, τα νέα αυτά μοντέλα δεν θα είναι διαθέσιμα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Η Volkswagen εξακολουθεί να αποκομίζει κέρδος από τα δημοφιλή μοντέλα της με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά το στοίχημά της στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα δεν εξελίσσεται όπως είχε προγραμματιστεί. Οι πωλήσεις παραμένουν στάσιμες στην Ευρώπη και υποχωρούν στις ΗΠΑ, καθώς οι πελάτες απομακρύνονται από τις φθίνουσες επιδοτήσεις και τις ελλιπείς υποδομές φόρτισης. Ο κατασκευαστής συνέβαλε στην κακοδαιμονία παρουσιάζοντας τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα του χρόνια αργότερα από το προγραμματισμένο και με προβληματικό λογισμικό.

Bloomberg

Στην Κίνα, βασικό παράγοντα κερδοφορίας για τη Volkswagen, η αγορά των πολυτελών ηλεκτρικών οχημάτων δεν κατάφερε να απογειωθεί, πλήττοντας τις προοπτικές των μοντέλων που κατασκευάζονται από τις πολυτελείς μάρκες της, όπως το Q8 e-tron της Audi και το Taycan της Porsche AG.

Σε αυτή την αγορά, η VW αγωνίζεται να ανταγωνιστεί τις BYD, Nio Inc. και Xiaomi Corp., των οποίων τα επιθετικά τιμολογημένα plug-in αυτοκίνητα διαθέτουν μεγάλες οθόνες και εξελιγμένη τεχνολογία αναγνώρισης φωνής. Ο κατασκευαστής δεν προσφέρει επίσης κανένα EV με διευρυμένη εμβέλεια που έχει γίνει δημοφιλές στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

Η Stellantis NV σχεδιάζει να παρουσιάσει φέτος νέα ηλεκτρικά μοντέλα, όπως το Jeep Wagoneer S και το Fiat Grande Panda, καθώς προσπαθεί να ανακτήσει μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Η Renault SA ποντάρει στη ζήτηση για νέα προσιτά ηλεκτρικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένου του Renault 4. Η BMW AG ξεκινά τη μεγαλύτερη ανανέωση των τελευταίων ετών με το πρώτο από τα Neue Klasse EVs, ένα μεσαίου μεγέθους SUV με οθόνη που εκτείνεται στο παρμπρίζ και αναμένεται να διανύει περίπου 800 χιλιόμετρα πριν χρειαστεί επαναφόρτιση. Όπως αναφέρει το Bloomberg, η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει φέτος στην Ουγγαρία.

Ο Μπλουμ λαμβάνει μέτρα για να καλύψει τα κενά του χαρτοφυλακίου της Volkswagen. Η μάρκα VW ξεκίνησε τον Νοέμβριο την παραγωγή του Tayron, ενός μεγάλου SUV που πωλείται και ως plug-in υβριδικό, με τις παραδόσεις να ξεκινούν φέτος. Ο όμιλος ανανεώνει δημοφιλή μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπως το VW T-Roc και το Audi Q3 και προετοιμάζει τις παραδόσεις του Skoda Elroq, ενός από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά SUV.

Στην Ευρώπη, η Volkswagen έχει καταφέρει να υπερασπιστεί το μερίδιο αγοράς της χάρη στην ισχυρή ζήτηση για τα βενζινοκίνητα μοντέλα της. Έχει επίσης βελτιώσει δραστικά το λογισμικό των αυτοκινήτων, αν και η εικόνα της VW εξακολουθεί να πλήττεται από τα πρώτα της λάθη.

Τα μοντέλα επόμενης γενιάς που οι αναλυτές αξιολογούν ως πιθανούς παράγοντες αλλαγής του παιχνιδιού – συμπεριλαμβανομένου του ID. 2all, ένα EV με τιμή κάτω των 25.000 ευρώ – δεν θα αρχίσουν να παραδίδονται πριν από το 2026. Κατά την προεπισκόπηση του αυτοκινήτου πριν από δύο χρόνια, η VW δήλωσε ότι θα είναι τόσο ευρύχωρο όσο το Golf και τόσο προσιτό όσο το Polo, δύο μοντέλα που έχουν πουλήσει συνολικά πάνω από 57 εκατομμύρια μονάδες από την παρουσίασή τους στα μέσα της δεκαετίας του 1970.

Στην Κίνα, η Volkswagen στοχεύει να ανακτήσει μερίδιο αγοράς ξεκινώντας από το επόμενο έτος, όταν τα οχήματα που αναπτύχθηκαν με την Xpeng φτάσουν στις αντιπροσωπείες. Ο Μπλουμ έχει υποσχεθεί ότι θα περιλαμβάνουν τεχνολογία που θα ταιριάζει καλύτερα στις τοπικές προτιμήσεις. Ο όμιλος στοχεύει να πωλεί 4 εκατομμύρια οχήματα ετησίως στην Κίνα μέχρι το 2030, από 2,93 εκατομμύρια πέρυσι.

«Η εισαγωγή νέων μοντέλων είναι μια λύση, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να διατηρήσουμε το ευρύ χαρτοφυλάκιό μας», δήλωσε ο Στέφαν Βόσβινκελ, εκπρόσωπος της VW. «Έχουμε δουλέψει σκληρά τα τελευταία χρόνια και διαθέτουμε πραγματικά καλά μοντέλα με λογισμικό υψηλών επιδόσεων και υψηλή ποιότητα».

Στις ΗΠΑ, όπου οι δραστηριότητες της εταιρείας θα γίνουν πιο περίπλοκες αν ο Λευκός Οίκος υπό την ηγεσία του Τραμπ επιβάλει ακριβότερους δασμούς, η VW ετοιμάζει φορτηγά pickup και στιβαρά SUV μέσω της σειράς Scout. Η γκάμα σχεδιάζει να προσφέρει ηλεκτρικές, υβριδικές και επιλογές με διευρυμένη εμβέλεια, αλλά δεν θα λανσαριστούν μέχρι το 2027 και η δημοτικότητά τους μπορεί τελικά να εξαρτηθεί από το αν θα υπάρξουν κίνητρα που θα μειώσουν τις τιμές τους, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 60.000 δολάρια.

Η αβεβαιότητα πλήττει επίσης τη Volkswagen και στη Γερμανία, η οποία υποφέρει από δύο χρόνια ύφεσης και προετοιμάζεται για πρόωρες εκλογές τον Φεβρουάριο. Οι πωλήσεις EV έπεσαν κατακόρυφα στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης το 2024 και ο Μπλουμ έχει προειδοποιήσει ότι οι συνθήκες στη χώρα δεν επαρκούν για τις βιομηχανικές εταιρείες να αντέξουν τον σκληρότερο ανταγωνισμό. Η συμφωνία των συνδικάτων της VW για τη μείωση της γερμανικής παραγωγικής ικανότητας και του εργατικού κόστους, όπως όλα δείχνουν, είναι μόνο η αρχή.

Διαβάστε ακόμη 

14 δισ. ευρώ σε στρατηγικά έργα το 2025 

Νίκος Μουστάκας (ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ): «Είναι μαγικό να μεγαλώνεις γενιές και γενιές παιδιών» (pics)

Τουρισμός: Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι στη χρονιά του νέου ρεκόρ (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα