Αντιμέτωπη με ένα τριπλό στοίχημα στο πεδίο του δημοσίου χρέους θα βρεθεί με το «καλημέρα» η επόμενη κυβέρνηση, η οποία θα πρέπει να ξανακερδίσει το έδαφος που χάθηκε όταν οι παροχές Τσίπρα «πάγωσαν» πριν από ενάμιση μήνα τα σχέδια για έκδοση νέου 7ετούς ομολόγου και εκτροχίασαν την πρόωρη αποπληρωμή 3,7 δισ. ευρώ προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) είναι έτοιμος να παρουσιάσει τον σχεδιασμό του στο νέο οικονομικό επιτελείο που θα προκύψει μετά τις κάλπες της 7ης Ιουλίου, ώστε οι τελικές αποφάσεις να ληφθούν το ταχύτερο δυνατό, ικανοποιώντας τη σχετική προσδοκία των αγορών. Οι κεντρικοί στόχοι είναι δύο: αφενός, να μειωθεί περαιτέρω το κόστος δανεισμού της χώρας μας και να αντικατασταθεί ακριβό χρέος με φθηνότερο και, αφετέρου, να θωρακιστεί η Ελλάδα έναντι πιθανών μελλοντικών κινδύνων μέσα σε ένα εξαιρετικά ρευστό διεθνές πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον. Η νέα κυβέρνηση θα παραλάβει ένα χρέος περί τα 350 δισ. ευρώ, αλλά θα έχει στη διάθεσή της και ένα «μαξιλάρι» διαθεσίμων, το οποίο θα αγγίζει τα 50 δισ. ευρώ, εάν συνυπολογιστούν τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων του Δημοσίου.
Οι τρεις προκλήσεις στις οποίες θα κληθεί να αντεπεξέλθει η επόμενη κυβέρνηση αναφορικά με το χρέος είναι οι εξής:
1. Νέα έξοδος στις αγορές: Ο ΟΔΔΗΧ και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) θα συστήσουν στο νέο οικονομικό επιτελείο να αξιοποιήσει το διαφαινόμενο «παράθυρο» ευκαιρίας για μια άμεση έξοδο στις αγορές μέσα στο 2ο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου ή/και το 1ο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, όπως είχε αναφέρει το newmoney.gr από την 1η/6/2019.
Η πρώτη μετεκλογική έκδοση ομολόγου θα μπορούσε να έχει 5ετή ή 7ετή διάρκεια, ενώ υπάρχουν εισηγήσεις ακόμα και για 15ετή διάρκεια, εάν επιλεγεί μια πιο επιθετική στρατηγική. Η επιτυχής έκδοση 15ετούς τίτλου θα έστελνε το μήνυμα ότι οι αγορές εμπιστεύονται τις προοπτικές της Ελλάδας και μετά το 2032, όταν λήγουν τα συμφωνημένα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.
Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν από τα μέσα Μαΐου τα πάντα ήταν έτοιμα για την έκδοση νέου 7ετούς κρατικού τίτλου μέσω του οποίου θα αντλούνταν 2 δισ. ευρώ, αλλά οι παροχές Τσίπρα «πάγωσαν» τα σχέδια.
Οι αγορές αντέδρασαν αρνητικά στις εξαγγελίες του Ζαππείου και το θερμόμετρο της έντασης στις σχέσης της απερχόμενης κυβέρνησης με τους πιστωτές ανέβηκε. Ωστόσο, στη συνέχεια το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών και η προκήρυξη πρόωρων εκλογών καλλιέργησαν εκ νέου προσδοκίες στους επενδυτές και η ζήτηση για ελληνικά ομόλογα ξεπέρασε την προσφορά, καθώς τα ελληνικά ομόλογα που είναι ελεύθερα προς διαπραγμάτευση έχουν ονομαστική αξία χαμηλότερη από 30 δισ. ευρώ.
Ο 10ετής κρατικός τίτλος έκλεισε χθες με απόδοση 2,467%, συνεχίζοντας να καταγράφει ιστορικά χαμηλά, ενώ η απόδοση του 5ετούς διαμορφώθηκε στο 1,353%, ελαφρώς υψηλότερα από το ιστορικό χαμηλό του 1,304% που σημειώθηκε πριν από έξι ημέρες.
2. Πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ: Το εγχείρημα τινάχτηκε στον αέρα εξαιτίας των παροχών της απερχόμενης κυβέρνησης, η οποία μάλιστα δεν έστειλε καν, ως όφειλε, το σχετικό αίτημα προς το Eurogroup. Πλέον η προσπάθεια πρέπει να ξεκινήσει σχεδόν από μηδενική βάση το φθινόπωρο και αφού προηγουμένως διευθετηθεί, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό του 2020, το κρίσιμο ζήτημα της «τρύπας» που θεωρούν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ότι θα προκύψει στον φετινό προϋπολογισμό εξαιτίας της «13ης σύνταξης», των προεκλογικών μειώσεων ΦΠΑ και των ρυθμίσεων οφειλών σε έως 120 δόσεις. Στην καλύτερη περίπτωση η διαδικασία πρόωρης αποπληρωμής του ΔΝΤ θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους.
3. Μείωση εντόκων γραμματίων/repos: Η προσεκτική, σταδιακή μείωση του δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου μέσω βραχυπρόθεσμων εντόκων γραμματίων και repos, με αντικατάστασή τους από μεσοπρόθεσμο δανεισμό, θα στείλει μήνυμα σταθερότητας. Το ύψος του δανεισμού μέσω εντόκων γραμματίων ανέρχεται στα 15,2 δισ. ευρώ περίπου, ενώ ο ενδοκυβερνητικός δανεισμός μέσω repos έφθανε τα 19,5 δισ. ευρώ στο τέλος Μαρτίου.