Οφείλουμε σήμερα, ενόψει της ψήφισης στη Βουλή του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας, να τοποθετηθούμε δημόσια για τα άρθρα 96 και 97 που «ρυθμίζουν» τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού, εξισώνοντάς τα εντελώς ατεκμηρίωτα με τα συμβατικά τσιγάρα και που στο εξής θα αντιμετωπίζονται σαν να είναι όλα ίδια μεταξύ τους.
Τον Μάρτιο του 2017, σε μία περίοδο κρίσιμη για την πατρίδα μας, μεσούσης της 2ης αξιολόγησης, εμείς στην ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ ανακοινώσαμε μία μεγάλη επένδυση 300 εκατομμυρίων ευρώ. Ήταν μία ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα μας. Η επένδυση, που αποσκοπούσε στον μετασχηματισμό του εργοστασίου μας προκειμένου να παράγει αποκλειστικά νέα καπνικά προϊόντα, υλοποιήθηκε σε χρόνο ρεκόρ και τον Μάρτιο του 2018 το εργοστάσιό μας έπαψε για πάντα να παράγει συμβατικά τσιγάρα.
Σήμερα η ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ:
- Έχει σχεδόν αποκλειστικά εξαγωγικό προσανατολισμό και τροφοδοτεί 15 από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου με νέα καπνικά προϊόντα
- Συνεισφέρει με 1 δισεκ. ευρώ το χρόνο στα έσοδα του Κράτους
- Δημιουργεί 400 νέες θέσεις εργασίας, οι περισσότερες υψηλής ειδίκευσης, οι οποίες προστίθενται στις 800 υπάρχουσες θέσεις
- Αγοράζει περίπου τη μισή παραγωγή ανατολικών καπνών της Ελλάδας
- Είναι ένας ενεργός και υπεύθυνος εταιρικός πολίτης με δράσεις Κοινωνικής Υπευθυνότητας, κάποιες γνωστές στο ευρύ κοινό και άλλες που υλοποιούνται αθόρυβα
- Είναι έμπρακτα ένας πολύτιμος συνεργάτης της Πολιτείας στην προσπάθεια πάταξης του λαθρεμπορίου
- Ηγείται των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, εντός της μητρικής Philip Morris International
- Βραβεύεται σταθερά ως κορυφαίος εργοδότης
Τα προαναφερθέντα άρθρα 96 και 97 παρουσιάστηκαν ως κεραυνός εν αιθρία, χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών από την Ευρωπαϊκή Ένωση – χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση, και εντελώς αποσπασματικά σε ένα νομοσχέδιο που πραγματεύεται άλλα ζητήματα.
Επί της ουσίας:
- Τί κι αν σε όλη την Ευρώπη έχει ανοίξει η συζήτηση για τη δυνητική μείωση της βλάβης που προκαλεί το κάπνισμα;
- Τί κι αν όλο και περισσότεροι ανεξάρτητοι και δημόσιοι φορείς υγείας προβαίνουν σε έρευνες και αξιολόγηση των ηλεκτρονικών τσιγάρων και νέων προϊόντων καπνού;
- Τί κι αν εκατομμύρια καπνιστές παγκοσμίως έχουν στραφεί στα εναλλακτικά προϊόντα σε σχέση με το τσιγάρο;
- Τί κι αν το ίδιο νομοσχέδιο ενστερνίζεται τη μείωση της βλάβης σε άλλους τομείς;
Το Υπουργείο Υγείας καταργεί, μεταξύ άλλων, τη διάταξη που θα επέτρεπε, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις που το ίδιο το Υπουργείο Υγείας θα έθετε, την δυνατότητα τώρα αλλά και στο μέλλον της ενημέρωσης των ενήλικων καπνιστών για ενδεχομένως λιγότερο βλαβερές επιλογές από το συμβατικό τσιγάρο.
Το Υπουργείο Υγείας κρατά δογματική στάση και φαίνεται να μην επιθυμεί να ανοίξει καν τον διάλογο και να εξετάσει τα επιστημονικά στοιχεία. Με τα άρθρα 96 και 97 εξομοιώνει όλα τα εναλλακτικά προϊόντα του τσιγάρου με το τσιγάρο, στρέφοντας τελικά τους καπνιστές προς την βλαπτικότερη επιλογή, τη συνέχιση του καπνίσματος.
Αναγνωρίζουμε πως ο Υπουργός Υγείας δεν μπορεί μόνος του να επιβάλλει τον αντικαπνιστικό νόμο. Χρειάζονται ευρύτερες συμμαχίες. Προς αυτή την κατεύθυνση μάς βρίσκει πιστούς συμμάχους. Στηρίζουμε απερίφραστα κάθε σχετική προσπάθεια. Είναι όμως άδικο να ισοπεδώνονται διαφορετικά προϊόντα που αποτελούν καλύτερες εναλλακτικές σε σχέση με το τσιγάρο λόγω αυτής της αδυναμίας.
Καλούμε τον Υπουργό Υγείας να αποσύρει – στην παρούσα φάση – τα δύο επίμαχα άρθρα 96 και 97 και να ανοίξει έναν ευρύ και ειλικρινή διάλογο για αυτά. Διάλογο με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, επιστημονική κοινότητα, Κοινωνία των Πολιτών και εταιρίες με βασικό στόχο την εφαρμογή, επιτέλους, του αντικαπνιστικού νόμου στην Ελλάδα και τη μείωση της βλάβης που προκαλεί το κάπνισμα καθώς και τον ρόλο που έχουν να παίξουν τα εναλλακτικά προϊόντα. Στέρεες συμμαχίες δημιουργεί η συναίνεση και ο ανοικτός διάλογος, όχι η ισοπέδωση.