Αποκλειστικό

Ηλίας Ερμενίδης

O Έλληνας δημιουργός των διάσημων αρωμάτων

Συνέντευξη στη Μαρία Λεμονιά

Gucci, Calvin Klein, Givenchy, Vera Wang, Οscar de la Renta, Ferragamo, Michael Kors αλλά και Ζara, πολλά από τα επιτυχημένα αρώματα που φοράμε είναι δικά του δημιουργήματα.

Ξεκίνησε την πορεία του φτιάχνοντας ένα από τα δημοφιλέστερα αποσμητικά της δεκαετίας του ’80, ενώ τώρα κάποια από τα best sellers αρώματα των παραπάνω οίκων αλλά και των Victoria’s Secret, Lancôme, Μoschino, Αramis, Yves Saint Laurent, Zegna, Mauboussin κ.λπ. είναι δικής του έμπνευσης. Είναι ένας από τους μόλις 150 αρωματοποιούς – υψηλής αρωματοποιίας- της υφηλίου και είναι Ελληνας.

×
PLAY VIDEO

Ο Ηλίας Ερμενίδης συγκαταλέγεται στους ελάχιστους επιτυχημένους δημιουργούς αρωμάτων στον κόσμο. Είναι ο άνθρωπος που μπορεί να εκτοξεύσει τους τζίρους ενός διάσημου οίκου, αποδεικνύοντας τη σύγχρονη αντίληψη ότι ο κόσμος ξοδεύει πολύ περισσότερα χρήματα για αρώματα, καλλυντικά και αξεσουάρ απ’ ό,τι για ρούχα. Το γραφείο του στο Παρίσι είναι διακοσμημένο με εκατοντάδες μπουκάλια των οποίων το περιεχόμενο εμπνεύστηκε οδηγώντας το κοινό σε καταναλωτική μανία.

Η λίστα των επιτυχιών του συμπεριλαμβάνει μια σειρά από αρώματα που σημείωσαν success stories. Aρώματα όπως αυτά που δημιούργησε για τη διάσημη Victoria’s Secret κατάφεραν να εθίσουν εκατομμύρια γυναίκες κυρίως στην Αμερική. Η πρώτη του επιτυχία έρχεται το 1990 και είναι το Byblos για τον ομώνυμο ιταλικό oίκο μόδας. Aκολούθησαν αρώματα για τους Moschino, Halston, καθώς και το «So de la Renta» του Oscar de la Renta και το «Givenchy pour Ηοmme». Tα αρώματα «Gucci by Gucci» και «Princess by Vera Wang» τον καθιερώνουν ως έναν από τους Τοp στον κλειστό και άκρως ανταγωνιστικό χώρο της τέχνης του. Ως μία από τις κορυφαίες «μύτες» παγκοσμίως. «Δεν μου αρέσει η λέξη ”μύτη”!» διαμαρτύρεται. «Είναι σαν να λες τον μουσικό “αυτί”, τον ζωγράφο “μάτι” και τον σεφ “γλώσσα”!».

Από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα και στη συνέχεια πολίτης του κόσμου

Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη και μεγαλώνοντας μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Αθήνας, περνά το 1980 στη Βιομηχανική, αλλά δεν τον ενδιαφέρει, αφού ονειρεύεται να μυηθεί στον μαγικό κόσμο των αρωμάτων, κάτι που αποτελεί οικογενειακή παράδοση. «Η μυρωδιά σχετίζεται τόσο με την όσφρηση όσο και με τη γεύση. Πριν φύγω για το εξωτερικό, το όνειρό μου ήταν να γίνω ζυθοποιός και να γεμίσω την Ελλάδα με νέες και ενδιαφέρουσες μπίρες», αναφέρει στο Lemon Social Eye χαριτολογώντας.

Παρόλο που μιλά ήδη τρεις γλώσσες, ακολουθεί τον μεγάλο του αδελφό που σπουδάζει στη Γαλλία για να μάθει και γαλλικά. Αυτό το ταξίδι θα αλλάξει ουσιαστικά και τη ρότα της ζωής του. Περνώντας την πόρτα του διάσημου Institut Superieur International Du Parfum των Βερσαλλιών, το οποίο έχει ιδρυθεί από την οικογένεια Guerlain και έχει βγάλει μερικούς από τους κορυφαίους αρωματοποιούς του κόσμου, δίνει το πρώτο ραντεβού με την επιτυχία. Το καλοκαίρι του 1981, αντί να επιστρέψει για ανέμελες διακοπές στην Ελλάδα, μεταβαίνει στη Γενεύη και εργάζεται στο εργοστάσιο της περίφημης εταιρείας Firmenich. Μια εταιρεία 125 ετών που σημειώνει τρελούς τζίρους καθώς παράγει εσάνς για αρώματα, σαπούνια, σαμπουάν, απορρυπαντικά κ.λπ. για ολόκληρο τον κόσμο. «Εκεί παθιάστηκα με τα χιλιάδες συστατικά και είπα “αυτό θέλω να κάνω”. Το επάγγελμα του αρωματοποιού είναι πολύ απαιτητικό αλλά και πολύ δημιουργικό ταυτόχρονα. Είμαι ακόμα τρελά ερωτευμένος με τη δουλειά μου. Αυτή, η οικογένειά μου και η Ελλάδα με καθορίζουν».

Στην ελβετική εταιρεία Firmenich εργάζεται μέχρι σήμερα – 36 χρόνια δηλαδή. Δικαιολογημένα. «Eίναι η Rolls της αρωματοποιίας με τα καλύτερα αιθέρια έλαια, τις καλύτερες πρώτες ύλες, τους τοπ αρωματοποιούς».

Για μερικά χρόνια ζει με τη Γαλλίδα σύζυγό του, επίσης αρωματοποιό, στη Γενεύη και έπειτα μετακομίζει στο Παρίσι. Το 1995 επιλέγει να μετοικήσει με την τετραμελή οικογένειά του στη Νέα Υόρκη, μια και οι ΗΠΑ παρέχουν τη δυνατότητα μιας καινούριας εμπειρίας και μιας μεγαλύτερης αγοράς.

Η επιτυχία τον κάνει κάτοικο της άλλης πλευράς του Ατλαντικού για 25 χρόνια. «Ηταν η εποχή που ταξιδεύαμε συνεχώς για να είμαστε πιο κοντά στους πελάτες μας, είτε αυτοί βρίσκονταν στην άλλη άκρη της Βόρειας ή της Νότιας Αμερικής, είτε στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Ηταν τα χρυσά χρόνια της αρωματοποιίας, πριν χτυπήσει η κρίση του 2008 και τα πράγματα αλλάξουν».

Κοσμοπολίτης, λάτρης των τεχνών, της θάλασσας, άνθρωπος που ξέρει να κάνει focus στην επιτυχία. Kάθε άρωμά του κρύβει μια ιστορία, ένα συναίσθημα, ένα κομμάτι του εαυτού του.«Οι αρωματοποιοί είμαστε άνθρωποι της σκιάς. Ο κόσμος γνωρίζει τις δημιουργίες μας, αλλά όχι εμάς τους ίδιους».

Πώς να νιώθει όταν κυκλοφορεί ή μπαίνει σε έναν χώρο και αντιλαμβάνεται μια ευωδιά που έχει δημιουργήσει ο ίδιος; «Μου τύχαινε περισσότερο στην Αμερική που αλώνιζα τους δρόμους της Νέας Υόρκης. Αναμφισβήτητα είναι μεγάλη ικανοποίηση και υπερηφάνεια να “πιάνεις” κάτι που έχεις δημιουργήσει! Ο κόσμος αρωματίζεται λιγότερο τώρα πια, αλλά εκεί που καταναλώνεται πολύ άρωμα ακόμη και σήμερα είναι στις χώρες της Μέσης Ανατολής».

Η πρώτη του επιτυχία πάντως ήταν ένα deodorant OΕ, το οποίο έφερε εκατομμύρια κέρδη στην εταιρεία Colgate Palmolive. «Δεν υπάρχει Γαλλίδα γύρω στα 50 που να μην το φόρεσε κατά την εφηβεία της. Οσοι έρχονται στο γραφείο μου το βλέπουν και πάντα σχολιάζουν με έκπληξη: “Α, εσύ το έκανες αυτό; Ξέρεις πόσα χρόνια το χρησιμοποιούσα;”».

Παίρνει ανάσα και συνεχίζει: «Δεν είναι μόνο η υψηλή αρωματοποιία που απασχολεί έναν αρωματοποιό. Στην Αμερική είχα την ευκαιρία να δημιουργήσω αρώματα δουλεύοντας με διασημότητες όπως η Kylie Minogue, o Jay Z, η Celine Dionκ.ά. Στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο υπάρχουν δεκάδες άλλοι σημαντικοί πελάτες-brands, διαφορετικής κατανάλωσης και τρόπου διανομής, π.χ. Zara, Avon, Σαράντης, Kayali, Bath & Body Works,Korres, καθώς και πολλά πανάκριβα niche και indie brands».

Aυτή τη στιγμή δουλεύει πολλά projects για γαλλικούς, γερμανικούς, ισπανικούς οίκους αλλά και brands στη Μέση Ανατολή, στις ΗΠΑ, στη Βραζιλία.«Πίσω από τις επιτυχίες κρύβεται πολλή προσπάθεια. Κερδίζω μια δουλειά, έχοντας χάσει ήδη τριάντα. Η δημιουργία ενός αρώματος θέλει μεγάλη αντοχή, σκληρό πετσί για να αντέξεις τις δεκάδες απογοητεύσεις. Εκατοντάδες παραλλαγές, πολλά consumer test πριν ένα άρωμα καταλήξει σε μπουκάλι. Είναι κυριολεκτικά μαραθώνιος», λέει. «To άρωμα είναι πολλά πράγματα. Είναι εθισμός, συναίσθημα, τέχνη. Δεν είναι τυχαίο ότι μπορώ να περιγράψω μια δημιουργία μου με όρους που δανείζομαι από άλλες τέχνες, είτε αυτό είναι ζωγραφική, μουσική, ποίηση ή αρχιτεκτονική».