Αποκλειστικό

Mr. Vakko – Ο talk of the town Τούρκος επιχειρηματίας μιλάει για τη ζωή του και τα επενδυτικά του σχέδια στην Ελλάδα (pics+vid)

Συνέντευξη στη Μαρία Λεμονιά

×
PLAY VIDEO

Με περισσότερα από 365 καταστήματα ρούχων, αξεσουάρ, επίπλων και delicatessen στη Κωνσταντινούπολη, ιδιοκτήτης δύο ξενοδοχείων με φόντο τον Βόσπορο, luxury εστιατορίων όπως το Caviar Kaspia και τρελούς τζίρους στο portfolio του, ξεκινά αξιοσημείωτες επενδύσεις και στη χώρα μας.

Από την ίδρυσή του ως ένα μικρό κατάστημα καπέλων μέχρι να γίνει ένα σημαντικό brand πολυτελείας μόδας και lifestyle, το ταξίδι της Vakko καθοδηγούνταν πάντα από ένα πρωτοποριακό πνεύμα, δημιουργικό όραμα και την επιθυμία να προσφέρει την υψηλότερη δυνατή ποιότητα.

Τα θεμέλια του brand μπορεί να αναζητηθούν το 1934, όταν ο Vitali Hakko, ένας αληθινός οραματιστής με γενναία καρδιά και μοναδική προοπτική στη μόδα, άνοιξε μια μικρή μπουτίκ με το όνομα “Şen Şapka” (Χαρούμενα Καπέλα) στην παλιά πόλη της Κωνσταντινούπολης.
Το 1938, καθιερώνει το brand name σε Vakko και εισήγαγε τα φουλάρια ως αξεσουάρ μόδας, τα οποία έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή στις γυναίκες. Λίγο αργότερα, η εταιρεία ίδρυσε ένα μικρό εργαστήριο μεταξοτυπίας στην Κωνσταντινούπολη.

Τα φουλάρια αποτέλεσαν τον πρώτο καρπό της νοοτροπίας Vakko να προσφέρει υψηλή ποιότητα στους πελάτες της, οι οποίοι απαιτούσαν μόνο το καλύτερο. Σήμερα, τα φουλάρια με τα εντυπωσιακά χρώματα παραμένουν εντυπωσιακά ισχυρά, όχι μόνο επειδή είναι κατασκευασμένα από εξαιρετικά υψηλής ποιότητας μετάξι, αλλά και λόγω της άψογης δεξιοτεχνίας τους.

Ο Cem Hakko, γιος του ιδρυτή, σημερινός ιδιοκτήτης και Πρόεδρος ΔΣ του Ομίλου Vakko ξεδιπλώνει την ιστορία του στο Lemon Social Eye λέγοντας «Ο πατέρας μου, Vitali Hakko, ήταν ένας πρωτοπόρος στον κόσμο του fashion στην Τουρκία. Εισήγαγε στη χώρα μας τις έννοιες του λιανικού εμπορίου, της μόδας και του branding. Με τον σύγχρονο και εκλεπτυσμένο τρόπο ζωής του, την προσωπικότητά του, τη στήριξή του στην τέχνη και τους καλλιτέχνες, και την αγάπη του για την Τουρκία, ήταν πραγματικά ένα ξεχωριστό άτομο»

«Ήταν ο πατέρας μου και ο μέντοράς μου. Εκτός από το ότι μας μεγάλωσε, καθοδήγησε εκατοντάδες νέους, τους δίδαξε το επιχειρείν και τους βοήθησε να χτίσουν καριέρες. Όταν κοιτούσε κάποιον, δεν έβλεπε μόνο αυτό που ήταν, αλλά και αυτό που μπορούσε να γίνει. Βοήθησε τους ανθρώπους να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους, στάθηκε δίπλα τους και τους υποστήριζε πάντα. Ήταν ένα εξαιρετικό πρότυπο. Έμαθα από αυτόν να εργάζομαι σκληρά, να παίρνω ρίσκα, να είμαι αισιόδοξος και να δίνω ευκαιρίες στους ανθρώπους. Μου έλεγε πάντα: «Πριν πάρεις μια σημαντική απόφαση, κοιμήσου πάνω της ένα βράδυ και σκέψου την ξανά το πρωί». Επίσης, έλεγε: «Δεν έχει σημασία ο τόπος, αλλά οι άνθρωποι».

Ακολουθώντας την επιτυχία των φουλαριών, η Vakko επεκτάθηκε τη δεκαετία του 1950 και στα ενδύματα, όπως αναφέρεται στο εταιρικό σλόγκαν “Η μόδα είναι Vakko”, ανέλαβε έναν εξέχοντα ρόλο στη μόδα με πλήρη επίγνωση της ευθύνης που απαιτείται από έναν ηγέτη. Η πρώτη συλλογή έτοιμων ενδυμάτων λανσαρίστηκε και παρουσιάστηκε με μια επίδειξη μόδας το 1955, σηματοδοτώντας μια καθοριστική στιγμή στην ιστορία του brand.

Το πρώτο κατάστημα Vakko άνοιξε το 1962 στο Beyoğlu, στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης, ως το μεγαλύτερο κατάστημα μόδας της εποχής στην Τουρκία. Το οκταώροφο κατάστημα, το οποίο περιλάμβανε επίσης ένα καφέ και μια γκαλερί τέχνης, ακολούθησαν άλλα καταστήματα στην Άγκυρα και τη Σμύρνη. Για πρώτη φορά, οι πελάτες διδάχτηκαν τις σύγχρονες λιανικές πρακτικές όπως σταθερές τιμές, τακτικές εκπτώσεις, επιστροφές και αποζημιώσεις κατά τη διάρκεια των αγορών τους.

Ο Cem Hakko, κατάφερε να ξεπεράσει την επιχειρηματική επιτυχία του πατέρα του με στρατηγείο γραφεία 20 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων «Το 1982, ίδρυσα τη Vakkorama, τη νεότερη μάρκα μόδας στην Τουρκία. Αυτή η καινοτόμος ιδέα, που απευθυνόταν στους νέους, έγινε ένα από τα πρώτα concept stores στον κόσμο, συνδυάζοντας τη μόδα, την τέχνη και τον αθλητισμό. Η Vakkorama είχε τεράστιο αντίκτυπο φιλοξενώντας τακτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις και εισάγοντας εναλλακτικά αθλήματα στην Τουρκία μέσω του Vakkorama Gym. Η Vakkorama ήταν το πρώτο κατάστημα στην Τουρκία που περιλάμβανε γυμναστήριο στο εσωτερικό του».

Τα επόμενα χρόνια, το στούντιο του Power FM, του πρώτου ιδιωτικού ραδιοφωνικού σταθμού στην Τουρκία, εγκαταστάθηκε ακριβώς στο κέντρο του καταστήματος. Η Vakkorama άρχισε να προσφέρει στους επισκέπτες της έναν κόσμο πέρα από τις αγορές—έναν κόσμο που επηρέασε τον τρόπο ζωής και τα όνειρά τους.

Η Vakko είχε επιδραστικότητα επιρρεάζοντας το life style. Ακολούθησε η παραγωγή γλυκών και φαγητών υπό την επωνυμία Vakko L’Atelier και Vakko bistrot. Υπό την καθοδήγηση ενός Γάλλου pastry chef που φέρει τον τίτλο “Meilleur Ouvrier de France Pâtissier” –μια από τις πιο έγκριτες διακρίσεις στη γαστρονομία στη Γαλλία και έναν δείκτη τελειότητας σε όλο τον κόσμο– το Vakko Patisserie προσφέρει ένα απολαυστικό γαστρονομικό ταξίδι, όπου η δημιουργικότητα συναντά τη γεύση.

Στον Ομιλο προστέθηκαν δύο πεντάστερα ξενοδοχεία πόλος έλξης στην Κωνσταντινούπολη. To Vakko Hotel Sumahan στο Βόσπορο και το Vakko Nisandasi. Mέσα σ΄αυτά οι επισκέπτες απολαμβάνουν υψηλές παροχές με Turkish hamam και καλλυντικά Vakko –το brand διαθέτει ακόμη και αρώματα- αλλά και χαβιάρι αφού εντός των εγκαταστάσεων του υπάρχει το διάσημο εστιατόριο Caviar Kaspia.

Παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιείται στην Τουρκία, ο Cem είναι ένας επιχειρηματίας με διεθνές όραμα «Στην ηλικία των 13 ετών, πήγα στο εξωτερικό για σπουδές. Ολοκλήρωσα τη δευτεροβάθμια και γυμνασιακή μου εκπαίδευση στο Collège du Léman στη Γενεύη. Αργότερα, ακολούθησα το baccalauréat στο Στρασβούργο, στη Γαλλία ενώ συνέχισα τις πανεπιστημιακές μου σπουδές στη Σχολή Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Φρίμπουργκ στην Ελβετία».

Μου διηγείται ιστορίες και περπατάμε στο Βόσπορο «Τα χρόνια μου στην Ελβετία άλλαξαν πολλές πτυχές της ζωής μου. Η φοίτηση σε οικοτροφείο από τόσο μικρή ηλικία με δίδαξε πώς να στέκομαι στα πόδια μου. Αντιμετώπισα πολλές προκλήσεις και έμαθα τη ζωή από πρώτο χέρι. Ταυτόχρονα, γνώρισα επαγγελματικά τον αθλητισμό για πρώτη φορά. Η παραμονή μου στην Ελβετία με εμπλούτισε όχι μόνο ακαδημαϊκά αλλά και πολιτισμικά. Πιστεύω ότι η ευρεία προοπτική που απέκτησα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είχε σημαντικό αντίκτυπο και στην επαγγελματική μου ζωή».

«Στην Ελβετία, είχα επίσης την ευκαιρία να κατανοήσω τη ραγδαία μεταβαλλόμενη δυναμική του σύγχρονου κόσμου. Όταν μπήκα στον επιχειρηματικό κόσμο, άρχισα να εφαρμόζω όλες αυτές τις εμπειρίες στη Vakko. Ο στόχος μου ήταν πάντα να είμαι πιο καινοτόμος και να επιτυγχάνω το καλύτερο σε όλα. Το όραμα που μου έδωσε η εκπαίδευσή μου διαμόρφωσε τόσο τον επαγγελματικό όσο και τον προσωπικό μου τρόπο ζωής. Έγινα μέρος του σύγχρονου κόσμου, διατηρώντας παράλληλα τον τοπικό μου πολιτισμό και αποκτώντας μια παγκόσμια προοπτική. Πιστεύω ότι έχω αντικατοπτρίσει αυτήν την προοπτική και στο brand μου —κατευθύνοντας τη Vakko όχι μόνο ως ένα brand μόδας αλλά ως ένα lifestyle brand».

«Το σκι, το καρτ, οι αγώνες ράλι, το windsurfing και η ιστιοπλοΐα είναι αθλήματα που έχω ασκήσει επαγγελματικά. Έχω κερδίσει πολλά βραβεία και μετάλλια σε αυτά τα σπορ και έχω εκπροσωπήσει τη χώρα μου σε εθνικούς διαγωνισμούς. Έφερα την Formula 1 και τους αντίστοιχους αγώνες στην Τουρκία. Μαζί με τρεις φίλους μου, διαχειρίστηκα τα πάντα για τη Formula 1, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής της πίστας».

Ο αθλητισμός και τα ταξίδια παραμένουν πάντα η μεγάλη του αγάπη. Γι’ αυτό και έφτιαξε τις στολές της Τούρκικης ομάδας για τους Ολυμπιακούς αγώνες του Παρισιού ενώ παράλληλα έχει αναλάβει και τις στολές της Turkish Airlines.

Πολλές από τις κραταιές οικογένειες στον κόσμο, διδάσκουν την έννοια της κοινωνικής προσφοράς. Το 2011, η οικογένεια Hakko –συλλέκτης βιβλίων– ανοίγει στο κοινό μια εντυπωσιακή Βιβλιοθήκη –σε ξένα πρότυπα– που βρίσκεται εντός του Atatürk Cultural Center, έναν μεγάλο πολυχώρο πολιτισμού και όπερας στην Κωνσταντινούπολη με ένα εντυπωσιακό αρχείο βιβλίων που καλύπτουν τη μόδα, την αρχιτεκτονική, τη φωτογραφία, την τέχνη και τον κινηματογράφο.

Δυό χρόνια αργότερα η οικογένεια ίδρυσε την Vakko Esmod International Fashion Academy – Istanbul, με σκοπό να εκπαιδεύσει τη μελλοντική γενιά σχεδιαστών μόδας στην Τουρκία, σε συνεργασία με την Esmod, την πρώτη και αρχαιότερη σχολή μόδας στον κόσμο.

Σήμερα, η Vakko είναι ένας κολοσσός που απασχολεί περίπου 4.500 εργαζομένους. «Ο ετήσιος τζίρος μας είναι περίπου 15 δισεκατομμύρια λίρες Τουρκίας», παραδέχεται ο ιδιοκτήτης της.

Το πρώτο κατάστημα εκτός Τουρκίας στην Ελλάδα

Πριν από λίγες ημέρες η Vakko απέκτησε το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα.

Πρόκειται για ένα τριώροφο κτίριο στην οδό Ηρακλείτου 9, στο Κολωνάκι, την παλιά οικεία της Μαρίκας Κοτοπούλη όπου μπορεί ο επισκέπτης να βρει όλα τα προϊόντα Vakko –από έπιπλα και ρούχα μέχρι μαντήλια και αρώματα.
«Η απόφασή μας να επενδύσουμε στην Ελλάδα οφείλεται στον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής της χώρας. Αγαπάμε πραγματικά την Ελλάδα- περνάμε πάντα χρόνο εδώ τόσο κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών όσο και των χειμερινών διακοπών. Ο τρόπος που ζουν οι άνθρωποι, η αισθητική τους και ο ήρεμος τρόπος ζωής τους ευθυγραμμίζονται με το εμπορικό σήμα μας. Επιπλέον, η ιστορία, η τέχνη και η αρχιτεκτονική της Ελλάδας μας εμπνέουν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εισαγωγή και η επέκταση της Vakko στην Ελλάδα ήταν ένα φυσικό βήμα για εμάς»

«Η Αθήνα είναι μία από τις αγαπημένες μου πόλεις-είναι σχεδόν σαν δεύτερο σπίτι μου. Όποτε έχουμε ελεύθερα Σαββατοκύριακα, την επισκεπτόμαστε. Η μοναδική ιστορία της πόλης, η φυσική ομορφιά και η κληρονομιά του στυλ είναι συναρπαστικά. Η Αθήνα είναι ένα μείγμα νεοτερικότητας και παράδοσης γεγονός που την καθιστά ιδανικό ταίρι της Vakko»

Και η αφήγηση συνεχίζεται με εικόνες και μνήμες «Την πρώτη φορά που επισκέφθηκα την Ελλάδα, πήγα στη Σύμη. Σκέφτηκα μάλιστα να αποσυρθώ εκεί μια μέρα και να ξεκινήσω μια μικρή επιχείρηση. Είχα ήδη ψάξει για μέρη τότε. Υπήρχε ένας διάσημος χώρος στο νησί που λεγόταν Μάνος και είπα στον εαυτό μου: «Μια μέρα θα ανοίξω έναν δικό μου χώρο που θα τον ονομάσω Cemos».

Ο Βόσπορος μας δίνει μια αίσθηση ευφορίας. Ο καιρός είναι ζεστός και δράττομαι της ευκαιρίας να ρωτήσω αν η Vakko ετοιμάζει κάποιο ξενοδοχείο και στην Ελλάδα. Ο Cem χαμογελά με νόημα. «Το περιμένω κι εγώ με ανυπομονησία! Αν βρείτε μια τοποθεσία, γιατί όχι; Θα ξεκινήσουμε αμέσως. Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι και μόνο στη σκέψη. Υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες στην Ελλάδα και το άνοιγμα ενός ξενοδοχείου του brand μας θα ήταν ένα σημαντικό βήμα για εμάς».